Øget brug af jobsites mens print holder stand

MediaWatch

Men elektronisk jobsøgning har stort set endnu ikke mindsket søgningen i printmedier.

Den øgede aktivitet blandt jobdatabaserne er selvfølgelig planlagt med henblik på at øge brugen af jobdatabaser på Internettet. Det kan primært ske ved at flytte markedsandele fra printmedierne til internetmedierne. CIA Interactive Denmark har analyseret, i hvilken grad det er lykkedes for jobdatabaserne at øge brugen af Internettet til jobsøgning, samt hvorledes dette har indvirket på brugen af traditionelle medier til jobsøgning.

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Figur 1 viser, hvorledes jobdatabasernes marked kan anskues. Erhvervsaktive personer er i denne sammenhæng defineret som jobdatabasernes primære målgruppe. En delmængde af denne målgruppe læser rubrikannoncer om job - de benytter med andre ord printmedier, når de skal søge nyt job. En anden delmængde af målgruppen bruger Internettet mindst én gang om måneden og tilhører dermed den gruppe, der betegnes som regelmæssige anvendere af Internettet. Disse to delmængder er naturligvis mere eller mindre overlappende. Endelig søger en delmængde af internetbrugerne information om job på Internettet, og de tilhører dermed den gruppe, der gør brug af jobdatabaserne på Internettet.

Tabel 1 viser, hvorledes jobdatabasernes marked har udviklet sig fra 1. halvår 1999 til 2. halvår 1999.

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Antallet af erhvervsaktive er stabilt

Antallet af erhvervsaktive, der læser rubrikannoncer om job, er konstant

19% flere erhvervsaktive internetbrugere

109.000 flere erhvervsaktive benytter jobdatabaserne

Ingen kannibalisering af printmedierne

Forklaringen på, at der ikke har fundet en kannibalisering sted, skal måske findes i, at mange stillingsannoncer stadig kun bliver eksponeret på print, mens det endnu er relativt få annoncer, der alene eksponeres på Internettet. Dermed vil jobsøgerne opleve, at de ikke vil se visse stillingsannoncer, hvis de kun søger job på Internettet. For at sikre at dette ikke sker, fravælger de ikke printmedierne til fordel for internetmedierne - i stedet vælger de begge mediagrupper.

Fremtiden

Der er heller ingen tvivl om, at nogle af de store dagblade allerede nu kan mærke en stigende konkurrence fra Internettet. Hvis jobdatabaserne for alvor skal begynde at kannibalisere printmedierne, kræver det dog, at annoncørerne og jobdatabaserne i lang højere grad begynder at udnytte de muligheder, som Internettet kan tilbyde. Først når jobsøgerne får en oplevelse af, at Internettet kan tilbyde noget ekstra i forhold til print, vil de begynde at fravælge print.

I dag udnyttets Internettets muligheder slet ikke. Der er eksempelvis mulighed for at præsentere virksomheden ved hjælp af en videofilm - en mulighed der af naturlige årsager ikke kan lade sig gøre på print. Det er endvidere en mulighed, som jobsøgerne vil have gavn og glæde af, og som de derfor vil opleve som en relevant meroplevelse.

Af andre muligheder, som indtil videre ikke er særlig udbredte, kan for eksempel nævnes lydoptagelser med virksomhedens historie eller andet, mulighed for at opsætte webcams i virksomhedens produktionshal, kantine eller andre steder samt at chatte med personalechefen eller de (måske) kommende kolleger.

Annoncørerne kan endvidere med fordel udnytte Internettets muligheder til at lette rekrutteringen af nye medarbejdere. For det første kan annoncørerne ofte med fordel drage nytte af jobdatabasernes CV-baser. Ved at benytte disse CV-baser kan annoncørerne meget hurtigere komme i kontakt med kvalificerede kandidater. Annoncørerne sparer dermed tid, idet de ikke skal bruge tid på at udforme en annonce, på at gennemlæse ansøgninger fra ikke-kvalificerede ansøgere og efterfølgende på at udsende afslag. Annoncørerne kan yderligere bruge Internettet til at frasortere ikke-kvalificerede ansøgere. Ved eksempelvis at få ansøgere til at udfylde et spørgeskema online kan annoncøren hurtigt frasortere ansøgere, der ikke lever op til de uddannelsesmæssige, erfaringsmæssige eller personlige krav, som stilles til jobbet.

Der er med andre ord mange muligheder for at gøre Internettet til et meget mere interessant og effektivt medie for såvel jobsøgere som annoncører. Det kræver blot at annoncørerne og jobdatabaserne begynder at få øjnene op for disse muligheder. Først når det sker, vil Internettet for alvor kannibalisere print.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu