Overskriften er digitalisering

MediaWatch

Medieforsker, lektor Jens F. Jensen fra Aalborg Universitets institut for Kommunikation var en af mange talere på den digitale høring på Christiansborg for nylig, der var skeptiske overfor digital-TV. Skepsisen baserede han på det faktum, at mange forsøg med interaktivt TV er endt som fiaskoer. Mest berygtet er Times Warner's full-service network i Orlando, der tilbød EPG, Video on Demand, home shopping, home banking, interaktive spil m.m.. Det blev efter to år lukket ned i 1997, da Time Warner erkendte, at det var et meget dyrt forsøg med store tekniske problemer.

På trods af alle disse fiaskoer er branche-folk og analytikere indenfor området enige om, at vi bevæger os i retning af nye former for forbedrede og interaktive Tv-teknologier. Men der er stor usikkerhed omkring, hvilke teknologier og deres udbredelse. Dog hedder overskriften: "digitalisering" - med de fordele det medfører som effektiv brug af senderessourcer, forbedret modtagekvalitet, nem lagring og overførsel af programmer, nemmere bearbejdning og kopiering.

At forudsige teknologiernes udvikling - succes og fiasko - er svært, for det afhænger ikke af én enkelt faktor, men af adskillige gensidigt uafhængige faktorer: Teknologierne, brugerne, indholdet og tjenesterne, der alle hele tiden udvikles - også forbrugernes interesser og adfærd.

Store forventninger

Den næstmest omtalte distributionsmulighed er Internettet, der i baggrunden "truer" med at overhale alle andre planer, når teknologien kan levere TV i acceptabel kvalitet til en TV-skærm via www.

Indtil videre har digital-TV via satellit ført an. Men det ventes at digital kabel og jordbaseret modtagelse vil følge efter. Selv om DTT er i sin vorden forventer analyse-firmaer, at det er på kanten til en eksplosiv vækst på globalt plan. Det fleste regeringer - men ikke Danmark - har vidtrækkende politikker på DTT området. Udbredelsen vil dog variere meget fra land til land. I visse lande er penetrationen af kabel og satellit så høj, at DTT har mistet sit vindue for succes. Nogle mener, at Danmark er lige på nippet til at havne i den kategori, idet penetrationen for kabel og DTH er 70% - plus homes-passed. Eksperter mener at penetrationen på DTT vil være højest i Europa med 44,3% i 2010. Kun 11 lande vil nå en penetration der overstiger 50% i 2010.

Internettet som joker

I dag er det tydeligt, at Internettets rolle ændres gradvist til at være en konkurrent til TV om forbrugernes tid og penge. Allerede 1998 gik flere personer på Internettet for at finde underholdning, frem for f.eks. information.

Mange store mediekoncerner har for nylig ændret fokus og satser mere på Internettet som partner. Her kan der i mange forskellige, fleksible standarder produceres værktøjer, tjenester og indhold. Således ser mange tunge mediekoncerner Internettet som den fremtidige distributionsvej, idet man forventer at båndbredden og transmissionsteknikkerne gør dette muligt.

Private koncerner satser på nettet

SBS har store planer om at udvikle Internetportaler i Europa med underhold-ning. SBS har for nylig indgået alliancer med en stribe andre selskaber, blandt andet med selskabet United Pan-Europe Communications. Sammen med SBS' amerikanske mediepartner ZeniMax skal de udvikle betalings-TV og Internetportaler, som bliver tilgængelige via UPC' voksende bredbånds Internettjeneste, Chello.

Modern Times Group, som ejer TV3, satser på udvikling af internetportalen Every-day.com, som er Sveriges største portal med 1,4 millioner besøgende hver dag. Portalen ejes sammen med den nordiske tele- og Internetudbyder, Tele2.

Strategien går ud på i fællesskab at udnytte MTGs medieindhold og Tele2s rolle som ledende internetudbyder i hele Norden. Portalen blev for nogle uger siden lanceret i Norge, og Danmark er også på tegne-brættet. I Frankrig og Holland er MTG gået i alliance med teleoperatøren Société Européenne de Communication, som er noteret på Nasdaq.

Begge selskaber har kapitalstyrke til en effektiv ekspansion indenfor de nye medier. Også i Danmark. Aktiekursen på de fleste internationale medieselskaber er det seneste år steget til nye højder. Selskaber har derfor meget gunstige muligheder for at hente ekstra milliarder til investeringer ved at udvide aktiekapitalen. SBS har i dag en markedsværdi på cirka 7 milliarder kroner, og MTG er vurderet til over 20 milliarder kroner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu