Radioen - content og community

MediaWatch

Ingen har lyst til at se levende billeder i frimærkeformat, med mindre det er den eneste mulighed.

Aviser med Internet repræsentation har efterhånden fundet en særlig mellemform, hvor kannibalisering af indholdet undgås ved en særlig web-format. Avis-sites støtter sig til indholdet i avisen, uden af udvande behovet for papirversionen og dermed salget af abonnementer. Internettet har vist sig som til et fantastisk medie til de korte ultra friske nyheder. Til de længere uddybende artikler er papir stadigt overlegent.

Hvis man taler om konvergens og en gensidig win-win situation mellem det digitale og det analoge, ligner radioen en vinder.

Adfærd

Radioen vil med koblingen til Internettet form få flere former. Broadcast-begrebet kan opfattes som en event på Internettet, hvis man sender i realtid! Man vil med Internetradio ligeledes kunne "sende" asynkront, således at lytterne selv bestemmer, hvornår de vil lytte til et givent program.
MP3 har vist populariteten af musiktilbud i den statiske fils domæne. Forskellen er, at radioen benytter progressive filer, man ikke kan opbevare på sin harddisk i samme udstrækning som de statiske filer. MP3 er samlerkultur med et populært objekt og kan sammenlignes med den gang vi sad klar med kassettebåndoptagerens record-knap når Kim Schumacher var på P3.

Analyse

Teksten giver information om radio-indholdet, ved hitlister, afstemninger, fortæller hvad der spilles nu, billeder fra interviews, web-cam i studiet, information om kunstnere og hvad man ellers kan forestille sig.

Men digitaliseringen kan ligeledes betyde, at der kan opnås et hidtil uberørt marked for mediesamarbejder, for hvem siger, at man kun skal høre radio, mens man benytter radiostationens site?

Man kan ligeledes vende situationen om! I den digitale verden, som Internettet repræsenterer, er der ingen regler for hvem der udbyder hvad, hvilket i princippet er definitionen af en dotcom-virksomhed. Dette betyder, at lige så vel som radio kan udbydes af kommercielle site som content- og trafikskabende element, lige så vel kan radiostationen begynde at sælge på baggrund af sine eksisterende produkt-portefølje, live-radio, program-biblioteket og viden om sine lyttere.

Radioen på Internettet vil arve WWW's tendens til specialisering. Der vil opstå niche radioer, der vil indgå partnerskab med producenter der henvender sig til samme niche.

Forretningsmuligheder

- 70% er interesserede i information der relaterer sig til sitets/radioens "community events".
- 61% søger information om kunstnerne og de enkelte sange.

Undersøgelse er baseret på radiostationer, der stadig benytter de traditionelle radiobølger. Ved en udbredelse og konvertering til den digitale netbaserede radiostation, må man forvente, at de mest generelle træk ved en radiostation bibeholdes.

Man har et kærnepublikum, som undersøgelsen viser, vil samle sig i en community. Der er informationssøgere der skaber trafik.

Når der findes personer der har en interesse i dit produkt, hvorfor ikke bruge denne interesse til at sælge relaterede produkter i en ny, men mere målrettet audio kanal? Dette kunne være sig en radio om bolig, medicin m.m. Disse vil naturligvis ikke være broadcast baseret, men digitale enheder som vises "on demand". Indholdet kan evt. leveres fra eksisterende vertikale portaler om f.eks. katte.

Du har din "communication" i form af kontinuerlig broadcast og andet indhold, du har dine faste lyttere med en interesse og et fællesskab omkring denne interesse ("community"), du har dit indhold i lyd og tekst ("content") og du kan sælge på denne baggrund ("commerce")!

Hvis man ser på det danske mediebilleder har vi allerede interessante muligheder. The Voice hjemmesiden har 18.000 - 25.000 unikke brugere om ugen, der må forventes at have en lignende tilgang til Voices site som Arbitron/Edison Media Researchs undersøgelse har påvist. The Voice kan udnytte denne trafik til at udvikle deres forretning, hvis de tænkte radio i et bredere perspektiv. Voice kan benytte trafikken selv, eller de kan sælge radio synkron og asynkron til samarbejdspartnere, eksem-pelvis ungdomsrelaterede e-ziner.

Fremtiden...meget snart

Man vil se at de marketing- og reklame-metoder, man kender fra de to medier, vil finde nye mellemformer. Du sidder ved din skærm, du lytter til en sang og er måske interesseret i at finde ud af hvem det er. Du går tilbage på radiostationens site, klikker på "aktuelt nummer" og får vist et pop-up vindue med følgende tekst:
- "Vil du høre et interview med kunstneren? (links til lydbiblioteket)

- "Vil du sættes i forbindelse med andre fans?"
- "Vil du købe pladen?"

Ville et sådan scenario ikke betyde højere konvertering mellem trafik og salg?

Kan man ikke sælge reklameplads når programmet sendes live og når det senere genbruges af de enkelte lyttere?

Asynkron brug giver muligheden for at diskutere indholdet. Dette kan betyde muligheden for community building som sitet skal underbygge. Annoncøren eller samarbejdspartneren bør udnytte disse muligheder.

Det er ikke logik, at Internettet nødvendigvis vil betyde flere penge i kassen for alle radiostationer. Ligeledes vil Internettet heller ikke betyde døden for den radio-bølge-baserede radio. Radioen som form vil bestå, men vil have stor nytte og finde endnu en form ved en kobling med Internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu