DR2 og TV2 er stærkeste TV-mærkevarer

MediaWatch

- Det er meget stærkt, at TV 2 ligger oppe i "topboksen", som vi kalder den - og har kunnet gøre det hele tiden, siger plannerchef Søren Svarre, Young & Rubicam. Bureauet kalder sin undersøgelse for "Brand Asset Valuator".


- Det er et ganske typisk billede. Konkurrenterne har i flere år kunnet følge TV 2 og TV 2s programudvikling. TV 2 har været Talk of the town og har været nyskabende - bl.a. på sports- og nyhedsområdet. Og konkurrenterne har kunnet se, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt.

- TV 2 har bevaret sit særpræg i nogen tid, men konkurrenterne følger med: Nogle gange med kopiformer, nogle gange med produktvarianter, og andre gange med selvudviklede programmer.

På listen over de ti stærkeste mærkevarer i 1999 ligger kun ét medie ud over TV 2. Det er DR 2, som får sin bedste vurdering på netop "særpræg".

TV3 var med på top 10 i 1996, men er ikke på hitlisten i 1997 og 1999. Kanalen ligger dog stadig godt placeret, ligesom TvDanmark har haft klar fremgang i de senere år. DR 1 har forbedret sin position siden 1997 og ligger nu bedre placeret end nogensinde tidligere.

Også når det gælder vurderingen af programmer som "mærkevare", ligger TV 2 meget højt. Det gælder bl.a. sportsprogrammer, som det fremgår af diagrammet ovenfor. Også et af sportens omdiskuterede programmer, Tour de France på TV 2, er en meget stærk "mærkevare".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu