Kommerciel radio i let medvind

MediaWatch

De rundt regnet 30 kommercielle førende radiostationer tiltrækker nu 29,6% af lytningen - mod 28,4% i 2. kvartal. DR-radio har afleveret et halvt procentpoint til en share på 65,8%. Resten af radioforbruget sker på udenlandsk radio og de rene græsrodsradioer. De er samlet faldet fra 5,2% til 4,6%.

For DRs vedkommende er det P4, der mister en smule terræn, mens både P1 og P2Musik /DR Klassisk vinder andele. P3 står fast på omkring 27%.

Den private sektor tegnes fortsat af Voice, der har været jævnt stigende og nu når næsten én million lyttere om ugen. Over 20% af al kommerciel lytning forgår på en radiostation under "Voice" varemærket. Lokalradioerne i Jylland er også going strong med 40% af den kommercielle lytning.

Gennembrud afventes

Gallup konkluderer, at det samlede radioforbrug er faldet marginalt fra 3. kvartal 1998 til 3. kvartal 1999. Således er den ugentlige nettodækning faldet med 7.000 lyttere. Det er dog fortsat 97,5% af befolkningen, der lytter til en eller anden form for radio hver uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu