Nordisk Film klar til TV 2 kanal

MediaWatch

- Vi kan også levere bl.a. nyheder til TV2s regioner samt til TV2 Nyheder og til DR TVs nyhedsprogrammer. Men det kan ikke lade sig gøre med det nuværende medieforlig, siger adm. direktør Jesper Klit.

Den programflade, der er skitseret i TV2s hvidbog "Vision 2000", er "politisk korrekt" med en hverdagsflade, der kl. 8-16 især forestilles anvendt til fjernundervisning og "en slags elektronisk VUC (voksenuddannelse). Der er i starten lagt stor vægt på bl.a. undervisningsteder, der relativt hurtigt vil kunne modtage det digitale format og mindre på private. Til TV 2s overvejelser hører også "job-info" og "turistinformation" i de perioder, hvor skolerne ligger stille. Der er ide om at skabe "det europæiske klasseværelse" og "regionalt skole-tv". Omkring denne del af fladen inddrages ministerier, interesseorganisationer og det regionale, offentlige system. Forklaringen: "Herigennem tilvejebringes også den fornødne finansiering" ved at omlægge brugen af stats- og regionale midler til bl.a. information og uddannelse. TV2s idemænd har også et godt øje til Tipsmidlerne og til EU.

Den "egentlige" programvirksomhed skal starte kl. 16, og programmeringen skal følge TV 2: Ældreprogrammer over for ungdomsprogrammer og omvendt, og senere en ungdomsflade med udgangspunkt i regionerne. Der skal sendes regionalt, og senere skal der "markeres en klar forskel i forhold til det eksisterende "Og så på en torsdag"-program, der næsten alene fokuserer på gæster fra hovedstadsområdet og en klar forskel til de fleste øvrige TV2-programmer, der har udgangspunkt i det københavnske produktionsmiljø". Der foreslås sendt "Indenrigsjournalen", senere et landsdækkende program fra TV2 og herefter forskudte sportstransmissioner og genudsendelser - men det overvejes også at sende efter "pay-pr-view"-konceptet. Lørdag aften etableres en forsøgsflade for interaktiv underholdning, og søndag står på kultur.

TV 2s regioner beskæftiger med 552 medarbejdere omtrent lige så mange som TV 2/Danmark, og i 1997 producerede regionerne tilsammen 3.526 udsendelsestimer - eller godt 440 timer i gennemsnit. Det svarer til en timepris på godt 102.000 kr. I toppen ligger TV 2/Fyn, der med 199 udsendelsestimer a 200.000 kr. omsætter for 40 mio. kr., mens TV 2/Østjylland prismæssigt var billigste leverandør med 687 timer a 70.000 kr. og en omsætning på 48 mio. kr. Regionerne havde i 1997 en samlet leverance til TV 2/Danmark på 28,5 mio. kr. mod 36 mio. kr. året før. TV 2s reklamesalg ligger netto i størrelsesordenen 1,1 mia. kr., og ud af programomkostninger på godt 610 mio. kr. henføres 95 mio. til licensproduktioner, 290 mio. til entreprisemodellen og 123 mio. til egenproduktioner. Selv om TV2 skal spare godt 140 mio. kr., er der ikke tale om nogen økonomisk katastrofe, og ved at lægge en større del af produktionen ud og "slanke" organisationen øges fleksibiliteten.

Et oplagt marked

Når Nordisk Film TV har større muligheder end Skandinavisk Film Kompagni skyldes det, at den journalistiske profil er langt stærkere. I det sidste medieforlig vandt TvDanmark stort på at fremføre planen om et netværk, baseret på lokal-tv, men præstationerne har skuffet politikerne, der bl.a. havde forventet at få et stærkere og kontrollerbart alternativ til de dominerende lokale og regionale aviser. Alibiet for at bære TV 2 D igennem vil derfor være, at "københavneriet" reduceres, og at der bl.a. kan produceres lokal-tv, så man kan "følge med bag naboens nedrullede gardiner". Det kræver imidlertid betydelig journalistisk ekspertise at etablere stærke, lokale nyhedsprogrammer, og det giver Nordisk Film TV en god position.

- Vi er klar til at gå ind i en digital TV 2 regionalkanal efter entreprisemodellen, men kan også levere bl.a. nyheder til TV 2s regioner - og for den sags skyld til TV 2 Nyheder og til DR TVs nyhedsprogrammer. Men det kan ikke lade sig gøre med det nuværende medieforlig, der sætter grænser om den egentlige nyhedsformidling. Vi har dog prøvet at levere nyhedsindslag via f.eks. Fak2eren - og i en periode var vi også Christiansborg-redaktion for regionerne, siger adm. direktør Jesper Klit.

- Vi vil nu ikke være med for enhver pris, men jeg har ikke lyst til at gå ind i en diskussion om, hvordan pengene kan fordeles ved etablering og drift af TV 2 D. Vi råder i stor udstrækning over den stab, der skal til, og det giver nogle muligheder. Vi vil ikke nødvendigvis være alene om buddet. Der er jo en hård konkurrence i produktionsmiljøet, og det var baggrunden for, at vi ikke fortsatte som Christiansborg-redaktion for regionerne.

Ud over det nyhedsprægede har Nordisk Film TV bl.a. nem adgang til at arbejde med TV 2 Ds interaktive underholdning, fordi selskabet i koncernsammenhænge har investeret stort i udvikling af bl.a. internet og CD-rom m.v. PÅ dette område er der dog også andre aktører, der gennem familieskab står stærkt. Ikke mindst Metronome Productions, der har tætte relationer til den norske Schibsted-koncern.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu