Analysemetoder i Danmark

MediaWatch

På det danske Internet-analysemarked findes der i dag en række metoder, som kan sandsynliggøre, at kommercielle satsninger på Internettet foretages korrekt, og som samtidig indikerer, hvilke analyser vi kan forvente at se i fremtiden. Og sammenholdt med refaringer fra det svenske marked giver dette nogle relativt sikre retningslinier.

Besøgsprofil-målinger danner i Danmark ofte beslutningsgrundlag for investeringer på internettet, hvor de sikrer et dybgående kendskab til internet-brugernes adfærd på internettet i form af demografi- eller adfærdsprofil på reklamebærende internetmedier, informationssøgning fordelt på varegrupper eller E-commerceprofil (køb på nettet og brug af betalingskort). Hermed sikres et indblik i hvilke grupper, der besøger de enkelte sites, og på denne baggrund er det muligt at planlægge en kampagne på sitet, der rammer de rigtige forbrugere. www.kvasir.dk, der er en søgetjeneste under Scandinavia Online, er et eksempel på denne fremgangsmåde.

Af figur 1 fremgår det, at der er flere mænd, der besøger kvasir end det generelt er tilfældet på internettet. Ønsker man at ramme målgruppen "mænd fra 30 - 39 år", vil kvasir være en overvejelse værd. Dette skal selvfølgelig holdes sammen med profilen på andre sites på nettet, da det godt kan være, at kvasir er relativt godt præsenteret, når det gælder mænd i alderen 30 til 39 år, men hvis man samtidig vil ramme mænd i denne aldersgruppe, der læser Berlingske Tidende Søndag, er det ikke nødvendigvis sikkert, at man skal annoncere på kvasir.dk.

Metode

Rekruttering via bannere på nettet

Rekruttering via pop-up vinduer på de enkelte sites

Denne metode er også billigere end rekruttering vha. teleinterviews, men det kan være særdeles vanskeligt at finde ud af, hvor man skal rekruttere fra. Eksempelvis ville søgetjenesten jubii.dk skulle levere langt flere respondenter end en mindre besøgt side. Derudover bør der være en tredjepart, som styrer, hvor mange eksponeringer de enkelte sites leverer.

Tredjepartens styring er en væsentlig nødvendighed for at aflive påstande om, at de enkelte sites kan påvirke de endelige analyseresultater ved at præsenterer pop-up-viduet flere gange end aftalt. Endvidere må det antages at svarprocenten pr. pop-up-vindue er forskellig fra site til site, hvilket komplicerer udvælgelsesprocessen yderligere.

Ud fra et ønske om at præstere en repræsentativ undersøgelse på tværs af internetsites, er der et paradoksalt problem ved popup-metodenen, idet dækningstal og svarvillighed på rekrutteringssiderne skal være kendt forud for undersøgelsen.

Paradokset er imidlertid, at man jo faktisk gennemfører analysen for at afdække eksempelvis dækningstal, og derfor i princippet bliver tvunget til at basere analysen på en fornemmelse af dækningstallene - typisk en kvalificeret fornemmelse - men dog en fornemmelse! Og analysen vil herefter afspejle denne fornemmelse.

Generelt kan man tillige anføre, at man ved rekruttering på nettet ikke tager udgangspunkt i brugeren, men derimod i de sites, der findes på nettet, og det kan give et forvrænget billede af hvem, der er på nettet, da det ikke er sikkert, at man rammer universet af internetbrugere korrekt.

De traditionelle målinger

Fremtiden

Formålet med et panelsystem er at generere viden omkring internet-brugeren præcis på det tidspunkt, vedkommende er på nettet, hvor man samtidig fastslår deres samlede adfærd. Dette kræver, at man har et præcist billede af net-universet, når man løbende sammensætter sit panel. I Sverige sikres dette ved at rekruttere folk via telefon og e-mail (opvejet i forhold til frafald i rekrutteringsprocessen). Er den stikprøve, man rekrutterer ud fra, stor nok, vil man have et udgangspunkt for, hvorledes panelet skal sammensættes.

Er eksempelvis 65% af internet-brugerne mænd i alderen 12 til 55 år, skal 65% af panelet også bestå af mænd i alderen 12 til 65 år.

Panelet skal være dynamisk forstået på den måde, at eftersom internetmediet hele tiden flytter sig, skal panelet følge denne udvikling. sammensætningen af internetbrugere skal således testes og vedligeholdes kontinuerligt for at imødegå, at man pludselig står med et "skævt" panel.

Software

Med denne metode har man således alle sites på internettet med i analysen - også dem, der findes udenfor Sverige. Og ud fra et annoncør-synspunkt er dette meget interessant, da det ikke er sikkert, at man skal lægge sine annoncekroner på hjemlige sites, men derimod på sites, der i princippet kan være placeret hvor som helst i verden.

Forskellen på denne form for analyse frem for de traditionelle besøgsprofil-målinger, der beskrevet ovenfor er, at man med panelsystemer måler brugeren når denne er på nettet. Man får således et mere præcist billede af hvilke sites der besøges.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu