Det grønne guld

MediaWatch

De er derfor attraktive for en lang række mærkevarer, som med deres kommunikation søger at opnå deres præference og tilskynde til køb.

Foruden mærkevarene står også uddannelsesinstitutioner og virksomheder i kø for at tiltrække deres opmærksomhed, men gruppen bliver imidlertid mindre. Fremskriver vi befolkningstallet 10 år frem, vil gruppen falde 7,6% i forhold til i dag. Det svarer til at gruppen falder fra ca. 655.000 til ca. 605.000 personer. Når vi skal kommunikere til "det grønne guld", er det vigtigt, at vi rammer dem og at vi rammer dem effektivt. Vi har derfor valgt at se nærmere på denne gruppes TV adfærd. TV, fordi det er et af de stærkeste virkemidler for mærkevareannonceringen, hvor både billede og lyd spiller sammen. Vi tager udgangspunkt i de 15-24 årige i dag, idet de er forbilleder for den næste gruppe 15-24 årige, som findes om 10-år.

Hvor meget TV ser de?

På hvilke kanaler ser de TV?

Betragter vi kun de kommercielle danske kanaler foregår 57% af gruppens TV sening på TV 2, her er befolkningen oppe på 66%. TV 3, 3+ og Kanal Danmark opnår derfor en share på 43%, mod kun 34% i befolkningen over 12 år. Konklusionen er, at de 15-24 åriges TV sening er betydelig bredere fordelt i forhold til den totale befolkning. Tendensen går mod en større sening på mindre kanaler.

For at gå dybere i denne konstatering, vil vi se nærmere på, hvad er det gruppen ser, når de bruger TV mediet.

Hvad ser de 15 - 24 årige?


Konklusion

Og hvad er holdningen til reklamerne? Alle sammen vigtige faktorer, som har stor betydning for hvor og hvornår TV mediet kan bruges til at påvirke gruppen. Under alle omstændigheder kan vi konstatere - de er forskellige fra de ældre grupper og har ikke oplevet tiden, hvor DR 1 var den eneste kanal på "stuealteret". I næste nummer af MediaWatch, vil vi med baggrund i en undersøgelse blandt de 15 til 24 årige, foretaget af Megafon på foranledning af Ungdomsbladet Chili og CIA MediaCentralen, se nærmere på de mere kvalitative faktorer, for på den måde, at komme dybere ned i de unges adfærd, holdninger og værdier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu