Danske WWW-brugeres medieloyalitet

MediaWatch

Danske internetbrugere ser i gennemsnit ca. 38 sider om måneden

Ud fra ovenstående beregning er det teoretisk muligt, at en bannerkampagne kan opnå en månedlig nettodækning på 1,4 mio. internetbruger med en daglig frekvens på 1,3. Prisen er dog af ganske betragtelig størrelse, idet budgetten vil løbe op i ca. 11 mio. kr, ud fra en CPM på 200 kr. (Den teoretiske anskuelse forudsætter dog at det er muligt at placerer banner på alle siderne).

Mere end 2000% i forskel på internetmediernes aktivitetsniveau

Det store spredning i antallet af page impression pr. individ kan forklares ud fra flere forhold. Den væsentligste er internetmediernes opbygning og navigationsmuligheder, hvorved internetbrugeren skal igennem flere niveauer førend det søgte findes. I de fleste tilfælde er det et nødvendigt onde, der tjener til det afgørende formål, at internetbrugere ledes hen til de informationer/ services som er mest vedkommende for internetbrugeren i den aktuelle situation. Herved er den redaktionelle ambition fuldendt og den besøgende på internetmediet har fået en positiv oplevelse. I forlængelse heraf vil eventuelle reklamer, som præsenteres igennem denne proces alt andet lige også blive forbundet med en positiv oplevelse. Således vil den mærkeskabende annoncør isoleret set også have tilfredsstillet en målsætning.

Aktivitetsniveau vs. medieeffektivitet

Forholdet mellem omkostningseffektive effekter (f.eks. bannerklik) og aktivitetsniveauet er i sagens natur modstridende, idet et højt aktivitetsniveau på det annoncesælgende internetmedie reducerer omkostningseffektiviteten for annoncørens bannerkampagne. Baggrunden for dette "misforhold" er, at nettodækningen (antallet af enkeltindivider) på internetmedie ikke øges i samme takt som antallet af udbudte eksponeringer.

Herved øges frekvensen (bannereksponeringer pr. enkeltindivid) uforholdsmæssigt og omkostningseffektiviteten reduceres - der skal således indkøbes flere eksponeringer på et medie med højt aktivitetsniveau end på et medie med lav aktivitetsniveau for at opnå den ønskede effekt for kampagnen.

Balancens kunst

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu