Udvikling i efterårets seerandele

MediaWatch

TvDanmark vinder

En af måderne at vinde seerandele på er at lancere nye spændende tv-programmer, der trækker seere til tv-stationen. Netop nu er tv-stationernes efterårsprogrammer gået i luften, og der har været store satsninger fra alle sider. Fra TV 2 har vi bl.a. set "Den Store Klassefest", "Platmand" og "Go' aften Danmark".

TV3 har været på banen med det meget omtalte program "Robinson Ekspeditionen" og docu-soapen "Bellevue" m.m., mens TvDanmark bl.a. har lanceret "Blitz", "Forbrydelsens Ansigt" og "Andarki". Nogle satsninger er gået godt, mens andre har været mindre succesfulde, og alt i alt giver det os en god anledning til at vurdere, hvordan det er gået med fordelingen af de kommercielle seerandele.

De kommercielle seerandele i målgrupperne pers. 12 år+ og pers. 21-50 år for uge 32-40 1998 ser således ud:

Og i samme periode i 1997 i de to målgrupper er billedet som følger:

Her ses det interessante, at TV3 og TvDanmark's seerandele nærmer sig hinanden i 1998, mens TV3 i 1997 havde en betydelig større seerandel end TvDanmark, og det gælder i begge målgrupper. Samtidig falder TV 2's seerandel hhv. 2 og 3% point i de to målgrupper. Konklusionen er, at TV 2 og TV3 taber, og TvDanmark ser ud som en foreløbig vinder i kampen om seerandelene i denne periode.

Konklusionen er nøjagtig den samme i de yngre målgrupper, f.eks. pers. 15-30 år (ikke afbildet). TV3 er status quo, TV 2 taber, og TvDanmark vinder seerandele.

Prime time

Prime time er i det følgende defineret som kl. 20.00-22.00, for målgrupperne pers. 12 år+ og pers. 15-30 år i de samme uger som ovenfor, dvs. uge 32-40 1998:

Seerandelene i samme periode i 1997 ser således ud:

Heraf ses, at TV 2's seerandel i prime time falder i målgruppen pers. 15-30 år, mens den stort set fastholdes i målgruppen pers. 12 år+.

For TvDanmark ser det igen godt ud i begge målgrupper. TV3 taber hhv. 4 og 1%-point i de to målgrupper, så igen bliver forskellen mellem TV3 og TvDanmark mindre, selvom tendensen ikke er lige så markant, som det var tilfældet for hele programfladen.

I målgruppen pers. 21-50 år i prime time (ikke afbildet), ses det samme billede. TV 2's andel falder fra 60% til 58%, mens TV3 taber 3% point, så de er nede på 23%, og endelig vinder TvDanmark 4% point, så de har en andel af seertiden på 15%.

TVDanmark - igen, igen

TV 2 har en udfordrende opgave i at holde niveauet på deres relativ høje seerandel, så de ikke taber mere, end de allerede har gjort, mens TV3's opgave er at holde TvDanmark fra døren.

Det bliver spændende at se, om konklusionerne holder stik for resten af året, og det vil MediaCentralen følge op på i en senere udgave af MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu