WWW-brugernes søgeaktiviteter er i udvikling

MediaWatch

Analysen viser bl.a., at Jubii har haft mere end en fordobling af det totale antal søgninger fra januar 1998 til august 1998. I samme periode er antallet af forskellige søgeord steget med 64%.

Søgeordsreklamen - en målrettet reklameform

Eksempel: Når en WWW-bruger søger på ordet "mobiltelefon", så søgemaskinens reklameserver præsenterer en bannerreklame for et mobiltelefonselskab. I denne sammenhæng brydes den traditionelle tankegang fra mediaplanlægning, hvor målgrupper, dækning frekvens etc er nøglebegreber. I stedet drejes mediaplanlægningen over på mere kvalitative forhold, hvor ordassociationer og markedsassociationer er nøglebegreber. Således målrettes reklamen til mod markedet når kunden er i markedet.

Tabel 1 viser en tabel over de mest søgte markeder på den danske søgemaskine Jubii.

Jubii har fordoblet antallet af søgninger

WWW-brugernes "ordforråd" udvides

Informationssøgning inden for bankområdet er 16-doblet

Denne eksplosive fremgang tilskrives primært de danske penge-institutters massive markedsføring i print, TV og Internet for pc-banking og internetbanking i sommermånederne. Udviklingen i søgningerne på bankområdet er således også koncentreret omkring juli og august.

Musikområdet har overgået rejse-/ferieområdet

Erotikken dominerer stadig nettet

Det er dog værd at bemærke, at "bank" og "mp3" er gået direkte ind på Top10-listen. Der kan således spores en tendens til at det erotiske marked vil tabe terræn over for de mere "sturerene" markeder.

Danskere fordobler Internet-forbruget hvert år frem til år 2005, viser en undersøgelse fra Andersen Management foretaget på vegne af forskningsministeriet.

I 1997 tilbragte danskerne i alt 80 millioner timer på Internettet. Dette tal er i år 2005 på over én milliard timer. Det svarer til, at hver eneste dansker tilbringer ½ time om dagen eller 181 af årets 8.670 timer på Internettet.

Den eneste regulære danske InternetTV station - Net-TV - har gjort status efter tre uger med udsendelse af live "stand-up" komik. Mere end 50.000 danske Internet-brugere har været inde at kigge på showet i mere end 5 minutter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu