Ny europæisk Internet gigant

MediaWatch

Dermed er der skabt endnu en europæisk Internet gigant, som først forventer at skabe et overskud flere år frem i tiden. Lastminute.com sælger flybilletter, underholdning og gaver, men er mest kendt for sit salg af usolgte flybilletter.

Ifølge Internet.com bliver lastminute.com med overtagelsen af Degriftour Europas tredje største e-commerce virksomhed. Degriftour er en førende fransk online udbyder af rejser og billetter m.v. med en markedsandel i Frankrig på 50 procent og med 250.000 kunder inden for de seneste to år. Prisen for overtagelsen er 59 millioner pund (ca. 736 millioner kroner), hvoraf en del er kontant betaling og en del er udstedelse af nye aktier.

Brent Hoberman, medstifter og chief executive hos lastminute.com, giver udtryk for, at der er tale om en fantastisk handel, hvor lastminute.com på én gang er rykket så langt ind på det franske marked som det ellers ville have taget 2-3 år at nå. Hobermann peger bl.a. på, at handlen forøger lastminute.com's brutto fortjeneste med næsten 9 gange, at handlen styrker selskabets topledelse, og at handlen forkorter tiden frem mod et egentligt overskud.

Og lastminute.com har brug for succes. Virksomheden blev børsnoteret i marts og har efterfølgende mistet to tredjedele af sin kursværdi. Lastminute.com havde pr. 31. marts 2000 1,4 millioner registrerede brugere i Europa fordelt på landene England, Frankrig, Tyskland og Sverige.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu