Øget salg af radioreklame

MediaWatch

Især tør de store, landsdækkende annoncører i stigende grad bruge radioreklamer - efter tidligere at have været tilbageholdende med at sidestille radiomediet med aviser, blade og TV til deres kampagner. »Der er sket meget med radioreklame det sidste par år. Fra 1996-97 gik markedet op med 40 pct., året efter med 50 pct., og som det ser ud nu, vokser salget i år med yderligere 30 pct.,« siger adm. direktør Eric Hansen fra Nordisk Radio Reklame, som er selskabet bag The Voice-stationerne. Han vurderer, at det samlede salg bliver på omkring 290 mio. kr. i år. Men selv om markedet bare vokser og vokser, er det stadig alt for lavt, mener Eric Hansen. »Vi ligger med en markedsandel af reklamebudgettet på 2 pct., hvor vi ser en andel på 7-10 pct. i andre lande. Selv i Norge og Sverige er andelen højere end her,« siger Eric Hansen. Han skyder en god del af skylden på radiolovgivningen, som ikke gør det muligt at lave et landsdækkende, kommercielt radioprogram, og som forbyder lokalradioerne at sende med mere end minimal sendestyrke - lokalradioerne kan sende med 160 watt, mens Danmarks Radios P3 kan sende med 50.00 watt. For at omgå de begrænsninger har de to store kommercielle radioer - Radio 2/Uptown og The Voice - i stedet skaffet sig aftaler eller sendetilladelser i storbyerne, ligesom The Voice sælger reklametid for lokalradioer i byer landet over. På den måde bliver der en tilnærmelsesvis landsdækning. Eric Hansen fremhæver bl.a. Statoil som eksempel på en stor, traditionel annoncør, som har udvidet TV- og avisannoncering med radiomediet. »Radioreklamer er især stærkt blandt de 18-34-årige,« siger Eric Hansen. TV 2 har netop haft problemer med at ramme denne yngre målgruppe. The Voice er fra i år også repræsenteret i Århus, ligesom Radio 2/Uptown netop har skaffet sig sendetilladelser, så man (udover satellit- og kabelkunder) kan dække Århus, Hovedstaden og det meste af Fyn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu