Bureau: Medieomsætning falder til 2010-niveau

Flere mediabureauer har kraftigt nedjusteret forventningerne til mediaomsætningen i 2012 og spår nu en nedgang på 6-8 procent.
Per Fanefjord Laursen

I juni sænkede Mindshare sine forventninger til den samlede annonceomsætning i 2012 og spåede negativ vækst på to-tre procent.

Mindshare har hele tiden været blandt de mest pessimistiske blandt de danske mediabureauer, og nu sænker bureauet forventningerne yderligere til minus syv procent.

“Den aftagende digital-vækst har ikke kunne ”redde” et markant fald på de traditionelle medier,” siger Trading Director Nino Cardell, Mindshare.

“Faldet i omsætningen på print, især dagblade, er i sig selv ikke overraskende – men et akumuleret fald på 16 procent er ekstremt højt og viser, at det ikke kun er de store branding-kampagner som er skaleret ned, men også taktisk annoncering,” siger Nino Cardel, der estimerer at markedets totale omsætning ultimo 2012 lander tilbage på 2010 niveau.

Minus på 5-8 procent
Mikael Ostenfeld, Investment Management Director hos Carat, var meget i tvivl i juni om årets resultat på grund af usikkerhed om efteråret. Han mente, at efteråret kunne blive alt fra minus tre procent til minus 15 procent.

“Vi har nu tal for januar til september, og og et minus på 7-8 procent er også mit bud,” siger Mikael Ostenfeld.

Tilbage ved årsskiftet var OMD’s bud oprindelig en nulvækst i 2012.

“Med den nuværende udvikling i år til dato ville nulvækst nok være lige vel jubeloptimistisk. Umiddelbart vil jeg på nuværende tidspunkt forvente et samlet fald omkring -5-6 procent ift. 2011,” siger Trading Director Claes Braagaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu