Danske Medier: Million-strøm til DR skærper ulighed

Danske Medier, der bl.a. repræsenterer dagbladene, mener medieforligets styrkelse af DR og TV 2 regionerne er dårligt nyt for de private mediehuse.

Tirsdagens medieforlig er lidt godt, men mest skidt nyt for de private nyhedsformidlere. Det er budskabet fra Danske Medier, der bl.a. repræsenterer dagbladene, i foreningens kommentar til medieforliget.

"Styrkelsen af public servicemedierne med flere midler til DR og TV 2-regionerne betyder, at mangfoldigheden af private medier udsættes for en ulige konkurrence," siger adm. direktør Ebbe Dal, Danske Medier, i en pressemeddelelse, med henvisning til de 130 millioner kroner, der med medieforliget tilflyder DR de kommende år og de ekstra millioner, der samtidig er afsat til de regionale TV 2 stationer.

Den styrkelse vil svække private mediers muligheder i konkurrencen om bl.a. de unges og de regionale medieforbrugeres tid og penge, skriver Danske Medier.

Ros til granskning af Dr.dk
Foreningen er samtidig utilfreds med, at værditestordningen for DR lempes:

"Det er også uforståeligt, at værditestordningen, som blev indført for at begrænse DR i at starte nye aktiviteter på områder, hvor de med licensmidler kan udkonkurrere private meder, forenkles, bl.a. ved at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke længere inddrages i processen," siger Ebbe Dal.

Til gengæld roser Danske Medier, at der med forliget kan være udsigt til en større regulering af DR's netaktiviteter. I hvert fald bliver der sat et udredningsarbejde i gang, der skal granske nyheds-fødekæden på nettet:

"Hvis dette udredningsarbejde kan føre til en klarere definition af, hvad der er DR's rolle på nettet, og hvad der er de private mediers, vil det være et positivt bidrag til, at de private medier kan etablere nye forretningsmodeller med f.eks. abonnementsbetaling på nettet uden at blive udsat for unfair konkurrence fra DR gratis website," siger Ebbe Dal i meddelelsen.

Endelig ser Danske Medier positivt på, at der i forliget gives grønt lys for samarbejde mellem de lokale dagblade og de regionale TV 2- og DR-virksomheder.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu