Business tester grænsen mellem journalistik og reklame

Berlingske Business afprøver i disse uger grænserne for journalistik og betalt omtale som led i nye tilbud til abonnenter og indgåelse af nye indholdssamarbejder. Det nye store business-abonnementet 'Premium' fra Business, der koster 10.000 kr. årligt, giver abonnenter adgang til at få publiceret pressemeddelelser på Business.dk og på papir i tillægget 'Innovation'.

Berlingske Business afprøver i disse uger grænserne for journalistik og betalt omtale som led i nye tilbud til abonnenter og indgåelse af nye indholdssamarbejder.

Det nye store business-abonnementet 'Premium' fra Business, der koster 10.000 kr. årligt, giver abonnenter adgang til at få publiceret pressemeddelelser på Business.dk og på papir i tillægget 'Innovation'.

“Vi afprøver grænserne for nye produkter til vore abonnenter. De abonnenter, der tegner et Premium-abonnement, kan få bragt pressemeddelelser online under 'Business Direct' og i 'Innovation',” siger erhvervsredaktør Linda Overgaard, Berlingske Business.

Linda Overgaard er ikke bekymret for en utidig blanding af journalistisk og virksomhedernes egne artikler.

“Vore undersøgelser viser, at der er læserinteresse for supplerende stof og enkle kompakte nyheder, som fås i pressemeddelelser. De skal naturligvis præsenteres klart varedeklareret både online og på papir.”

Jeres online pressemeddelelser skiller sig klart ud fra artiklerne, men i papiravisen er de rent grafisk meget svære at adskille fra resten af avisen?

“Det står øverst på avissiden, hvad det er, og det mener vi er tilstrækkelig varedeklarering.”

Virksomheder skriver artiklerne
Parallelt med at abonnenter kan købe plads til pressemeddelelser eksperimenterer Business også med nye redaktionelle samarbejdsmodeller.

I de seneste uger har mediabureuet MEC for eksempel skrevet flere artikler om medieemner som led i serien ‘Dilemma’ på Business.dk

Her var varedeklareringen meget uklar.  MEC skrev flere artikler til business.dk, hvori bureauet citerede egne medarbejdere i egne artikler?

“Vi kører samme model med Lederne, hvor forfattererne af artikler citerer egne medarbejdere. Problemet med  MEC-artikerne var, at der ikke var en præcis label på, så læserne kunne se præmissen for de, vi gjorde. Det ændrer sig nu,” siger hun.

Opblødning mellem journalistik og andet
Mark Ørsten, der lektor i journalistik på Roskilde Universitet, ser Business' tiltag som et forsøg på at tiltrække flere annoncekroner .

"Det er en udvikling, som vi har set eksempelvis i forhold til rejsemagasiner, som også har været sponseret af rejsefirmaer. Overordnet er det en opblødning af, hvad der er journalistik, og hvad der er reklame, og det er en skel, som er under pres i disse tider,” siger Mark Ørsten.

Alligevel mener han, at Berlingske Business i dette tilfælde holder sig inden for grænsen, hvad der er i orden for et medie, eftersom der på avissiden står, at der er tale om pressemeddelelser.

”Men det er naturligvis et problem, hvis man ikke angiver, at der er tale om ikke-redaktionelt indhold. Fremtidige analyser må så vise, om det nye tiltag kommer til at influere på Berlingskes dækning af de virksomheder, der udsender pressemeddelelser, men det kan man ikke sige noget om endnu.”

- PFL/TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu