Cover Man: “Det må gerne være mænd med buler og ekskoner”

Covers nye medlem af magasinfamilien hedder ‘Cover Man’, som skal udkomme hvert kvartal i et oplag på 30.000. Selv om mænd er notorisk svære at få til at købe og læse livsstilsmagasiner, er chefredaktør Frederik Bjerregaard, der har været tilknyttet udgiveren Malling Publications siden 2004, ikke bekymret for opgaven.
MediaWatch

Covers nye medlem af magasinfamilien hedder ‘Cover Man’, som skal udkomme hvert kvartal i et oplag på 30.000.

Selv om mænd er notorisk svære at få til at købe og læse livsstilsmagasiner, er chefredaktør Frederik Bjerregaard, der har været tilknyttet udgiveren Malling Publications siden 2004, ikke bekymret for opgaven.

“Da Cover blev et rent pigemagasin i 2009 (tidligere var det et unisex magasin, red.), og vi præsenterede bladet for annoncører og kommercielle partnere, spurgte mange til, om vi ikke skulle lave et lignende blad til mænd. Vi fik også mange reaktioner fra mandlige læsere, der ærgrede sig over, at det blev et pigemagasin. Derudover er det danske marked for magasiner til mænd ret snævert, så vi tror på, at der er plads til et til, for mange annoncører for parfume, rejser og gear vil jo gerne nå mænd,” siger Frederik Bjerregaard.

Tv er løsningsorienteret
Hvor andre magasiner beskriver den gode livsstil, skal Cover Man hjælpe læseren med at realisere den, lyder en af ambitionerne.

“Når mine venner har været på weekend og læst Weekendavisen eller Euroman, kan de aldrig huske, hvilke artikler de har læst. Vi vil gerne lave et magasin, man kan bruge til noget i sin hverdag,” siger Frederik Bjerregaard, der blandt andet er inspireret af DR2-programmer, hvor seerne får en masse konkrete tips og tricks med sig ud over inspiration.

“Tv er ofte mere løsningsorienteret end magasiner og dagblade og bryder historier ned til noget brugbart. Mange mænd vil inspireres og have løsninger til deres liv både på arbejdet og ved siden af. Det afspejler et program som ‘Spise med Price’, som jeg tror har mange mandlige seere.”

Buzzwords skal forny kendt indhold
Det brugbare gælder for eksempel også historien om de to danske mænd, der fik en idé til at producere høretelefoner, som de nu har fået ind hos Apple.

“Vi vil gerne fortælle den slags klassiske succeshistorier, men læseren skal få en idé om, hvordan han selv kan lykkes med det, han vil,” siger Frederik Bjerregaard, som erkender, at Cover Man ikke er et forsøg på at opfinde den dybe tallerken for livsstilsmagasiner til mænd.

“Men vi prøver at leve op til buzzwords som autenticitet og troværdighed. Mange af de elementer, der er i andre blade som en pige med en lille smule tøj på, interview med kendte, biler og gadgets går igen hos os. Men i andre blade er det en ny bil, man tester, eller man laver billeder af en pige på en strand eller den ultimative gear-guide. Når vi har en bil i bladet, er den ejet af en musikproducer, der har fundet sin Toyota Crown fra 1977 i Den Blå Avis. Når vi tager billeder af en smuk pige som Alicia Vikander (fra filmen 'En kongelig affære, red.) er det i fotografens tantes lejlighed. I 2012 er de mænd og læsere vi henvender os til ikke så duperet af penge,” siger Frederik Bjerregaard.

Lukkede mandemagasiner skræmmer ikke
Buzzwords og løsninger eller ej, kan mænds magasinlyst ligge på et lille sted. I forhold til kvinderne, der vælter sig i op til flere titler fra hver af de tre store forlag, kan mændene vælge mellem Egmonts Euroman og Bonnier/Benjamin Medias M! der begge har solidt fodfæste med et oplag/læsertal på henholdsvis 27.800/183.000 for Euroman og 41.000/244.000 for M!.

Tidligere har Benjamin Media også udgivet Arena og FHM, ligesom Aller har udgivet gratismagasinet Mand, der alle er lukket. Men årsagen er ikke nødvendigvis mænds manglende interesse for magasiner, men at de to magasiner der blev udgivet på licens manglede nærhed, mener Frederik Bjerregaard.

“Jeg tror ikke, løsningen er at lave et internationalt konceptmagasin i Danmark, så det er ikke skræmmeeksempler for mig. Danmark er et lille land, så der skal være noget, man kan relatere tæt til. Vi fokuserer på mænd, der er seje, har gode historier og bor lige om hjørnet, eller nogle vi kan tage til Helsingør for at finde.”

Absolut ikke metroseksuelt magasin
Euroman har også mange kvindelige læsere - er redningen for mandemagasiner, at de også får kvinderne med?

“Nej, men de kvindelige læsere er der, fordi indholdet er godt. Forhåbentlig vil mange piger også synes, at Cover Man er interessant, men det er et 100 pct. maskulint blad, som absolut ikke skal være metroseksuelt. Vi skriver om mænd, som rammer bunden og rejser sig igen, og det må gerne være mænd med buler og ekskoner og ekskærester.”

"Jeg synes Jes Dorph har masser af integritet"
Hvorfor har I Jes Dorph på forsiden på første nummer? Kunne I ikke have fundet på en yngre og mere skæv person?

“Du er ikke den første, der siger det, men den reaktion kan jeg godt lide. Hvis folk synes, at det er mærkeligt, at vi interviewer Jes Dorph, er de fanget i en forudsigelighedsboble af, hvad der er cool. Jeg synes Jes Dorph har masser af integritet, han har holdt Danmark i hånden gennem 20 år og gjort det enormt professionelt. I USA havde det jo været som et interview med David Letterman.”

Men er han ikke samtidig interviewet enormt meget i forvejen?

“Jes Dorph er meget eksponeret, men hans historie er ikke fortalt, og ingen kender hans raison d’être. Han er en spilopmager, en spradebasse og en historiefortæller. Nu stopper han på TV 2, for hvis han har lyst til at lave underholdningsprogrammer, så gør han det. En lektie jeg har lært i livet er, at hvis man kun gør det der forventes og er politisk korrekt, kommer man ikke videre. Jes Dorph er ikke bange for meningspolitiet og lige nu står han i en midtvejskrise, som vi alle gør indimellem, når ens liv ændrer sig, så han er en god historie.”

Læs to mediabureauers vurdering af Cover Man her.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu