Fynske: 40 mio. i digital omsætning

Selv om det kneb med annoncesalget, fik Fynske Medier et hæderligt resultat for 2011, viser et netop offentligjort regnskab.

Nettoomsætningen i 2011 blev på 529 mio. kr. – et fald på 12 mio. kr. - men de to ejere, Fyens Stiftstidende og Svendborg Avis, fik alligevel  et samlet overskud på 18 mio. kr. før skat.

”Ikke prangende, men dog tilfredsstillende med et overskud trods lavere omsætning,” siger chefredaktør Per Westergård til MediaWatch.

Per Fanefjord Laursen

Selv om det kneb med annoncesalget, fik Fynske Medier et hæderligt resultat for 2011, viser et netop offentligjort regnskab.

Nettoomsætningen i 2011 blev på 529 mio. kr. – et fald på 12 mio. kr. - men de to ejere, Fyens Stiftstidende og Svendborg Avis, fik alligevel  et samlet overskud på 18 mio. kr. før skat.

”Ikke prangende, men dog tilfredsstillende med et overskud trods lavere omsætning,” siger chefredaktør Per Westergård til MediaWatch.

”Et nyt nøgletal, vi og andre mediehuse holder øje med, er, at ca. 40 mio. af de 529 mio. kr. nu kommer fra digitale aktiviteter. Den andel er stigende, men den skal være højere,” siger han bl.a. med reference til, at koncernen er offensiv på digital medier og har meget stor digital afdeling. Den digitale vækst i 2011 blev især drevet af handelspladsen guloggratis.dk og fyens.dk.

Hovedsitet Fyens.dk med 223.000 brugere (FDIM dec. 2011), guloggratis.dk og andre digitale områder klarede sig bedre end i 2010. Mange flere ledte efter brugte cykler eller akvarier på guloggratis.dk oplyser koncernen.

Vigende salg
De to dagblade, Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, blev presset af fald i annoncesalget på 6,3 pct. Det var især lokale annoncører, der svigtede de to aviser. Til gengæld lykkedes det at gøre det konstante oplagsfald noget mindre end året før. Faldet var kun godt 3 pct. – mod 7 pct.året før.

”Vi har gjort alt, vi kunne finde på af aktiviteter for at holde på abonnenterne i 2011 og er tilfredse med, at det næsten er lykkedes.”

Afdæmpet 2012 udsigt
Forventningerne til 2012 er afdæmpede, hedder det i regnskabet, men der ventes dog et overskud igen i år

"I årets første to måneder noterer vi et tab af oplag på nul i forhold til sidste år, samtidig med at omsætningsbudgettet for bladsalg holder index 99,9," siger Per Westergård til Mediawatch.

Han konstaterer dog samtidig, at annonceomsætningen er lavere end i januar og februar for et år siden, idet koncernens to dagblade på annonceomsætning ligger 8 pct. under de samme måneder sidste år, mens ugeaviser ligger knap 2 pct. lavere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu