'Danske Medier' etableret

Syv medieforeninger har i dag på en stiftende generalforsamling besluttet at etablere en fælles brancheorganisation for danske medier.

Organisationen Danske Medier kommer til at rumme godt 1100 medier udgivet af knap 500 virksomheder samt en række tilknyttede virksomheder.

Adm. direktør og ansv. chefredaktør for Nordjyske Medier, Per Lyngby, blev valgt som foreningens første formand.

Per Fanefjord Laursen

Syv medieforeninger har i dag på en stiftende generalforsamling besluttet at etablere en fælles brancheorganisation for danske medier.

Organisationen Danske Medier kommer til at rumme godt 1100 medier udgivet af knap 500 virksomheder samt en række tilknyttede virksomheder.

Adm. direktør og ansv. chefredaktør for Nordjyske Medier, Per Lyngby, blev valgt som foreningens første formand.

Foreningens formål er at varetage mediernes politiske interesser og fremme mangfoldigheden af økonomisk bæredygtige medier. Desuden planlægger foreningen en omfattende kursus- og konferencevirksomhed – ligesom arbejdet med at måle og analysere danskerne forbrug af de enkelte medier er en vigtig opgave.

 Initiativet til foreningen blev taget af Danske Dagblades Forening sidste sommer – og er herefter blevet forhandlet på plads i løbet af efteråret og godkendt ved generalforsamlinger og eller urafstemninger i de enkelte foreninger i januar-februar.

De syv foreninger, der stiftede Danske Medier, er Danske Dagblades Forening, Foreningen af Danske Interaktive Medier, Danske Specialmedier, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Ugeaviserne, Radioerne og Digitale Publicister.

TV 2 og YouSee overvejer et medlemskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu