Analyse: P1 og 24syv fisker i samme grå lytter-dam

Mediebrugeres inerti er én forklaring på, at det er svært for Radio 24syv at mase sig ind i radiomarkedet med en rendyrket, ofte løst snakkende talkradio, men der er også andre faktorer, viser et nærmere kig på lytteropbygningen. De barske realiteter er, at der er meget få faste lyttere med hovedinteresse i ren taleradio; de er samtidig ældre og næppe de mest søgende mediebrugere.
Per Fanefjord Laursen

Mediebrugeres inerti er én forklaring på, at det er svært for Radio 24syv at mase sig ind i radiomarkedet med en rendyrket, ofte løst snakkende talkradio, men der er også andre faktorer, viser et nærmere kig på lytteropbygningen.

De barske realiteter er, at der er meget få faste lyttere med hovedinteresse i ren taleradio; de er samtidig ældre og næppe de mest søgende mediebrugere.

I alt 719.000 lyttede hver uge i snit til taleradio fra januar–oktober 2011, før 24syv kom til. Efter lanceringen af 24syv i november steg det tal med 16 procent til 834.000 lyttere. En del lytning var dog nyhedens interesse, og alene i januar 2012 var tallet 761.000.

Talelyttere lever op til forventningerne. Han eller hun er betydelig ældre end musiklyttere. Talelyttere er bedre uddannet end gennemsnitsbefolkningen, de tjener bedre, er bosat i større byer, osv.

Smal vandpøl
P1 og 24syv kæmper altså hver uge om relativt få kernelyttere til ren talkradio. 24syv har udtrykt klare ambitioner om at udvide 'kagen' - at favne bredere og trække andre lyttere ind, men efter tre måneder fisker de i samme vandpøl. Profilen på P1 og 24syv lytteren er lige grå i toppen. Gennemsnitsalderen på P1 er fortsat meget høj, 60 år, mens den er 59 år på 24syv.

Det høje aldersgennemsnit er i øvrigt en faktor i alle mediers arbejdsbetingelser; det er svært at komme uden om, når der er over 900.000 borgere i landet, der er fyldt 65 år.

Share bliver en udfordring
Målt i markedsandele er det også op af bakke for 24syv, der har balanceret på 1,3-1,8 procent. Al taleradio stod fra januar-oktober 2011 for 6,9 procent af al radiolytning, hvilket steg til 8,1 procent i perioden november til januar, som også håbet var blandt aktørerne. Andre radioer med nyheder og musik - kommerciel og public service - står altså for 91,9 procent af radiolytningen.

Share vil formentlig forblive et problem for den rene talkradio, 24syv. Når lytterne er på P1 lytter de i gennemsnit ca. to timer til radioen, mens når de besøger 24syv, så er det kun den halve tid, der bliver brugt pr. lytter. Det er reelt et langt større problem for 24syv, end at den aktuelt ”kun” har 300.000 ugentlige lyttere.

Prøvesmage begge
Tilbage til dækning, hvor der faktisk er et potentiale for 24syv i overskuelig fremtid. P1 balancerer i de seneste tal på 650.000 ugentlige lyttere, mens 24syv er på 330.000 ugentlige. Som nævnt brugte i snit 834.000 lyttere både P1 og 24syv perioden november til januar, men ‘kun’ 29 procent af dem trykkede sig både ind på P1 og 24syv i løbet af en uge. Det tal rummer et klart potentiale for 24syv: At flere lyttere på en hel uge finder noget begge steder, der er værd at lægge øre til.

“Selv om kerne-segmentet til ren taleradio ikke er så stort, er der givetvis potentiale for lyttervækst til 24syv. Vi har set flere uger, hvor 24syv og P1 øger fællesmængden. Altså, når 24syv opnår høj dækning, uden at P1's dækning falder,” konkluderer Dennis Christensen, DR Medieforskning.

Fyrtårne
Moll-udvalget, der anbefalede newstalk, mente, at formatet, inspireret af amerikanske NPR, kunne tiltrække en share på 6-8 procent og 1,2 mio. i ugentlig dækning. Senest har 24syv sat et mål på en halv mio. om ti måneder.

Radio24syvs vej til hurtigere at tiltrække flere lyttere er der uden tvivl mange meninger om, men det er en kvalitativ analyse og diskussion - om programmer, indhold, afvikling, lyd og stemmer. 

Skal 24syv op i en dækning på f.eks én mio., vil det kræve enkelte brede, underholdende fyrtårne i fladen, der kan trække høje lyttertal. Vejen er næppe en frontal krig om P1s kernelyttere, der er tilfredse med det, de får. Radio24syv er specifikt sat i verden for at levere talkradio, der taler om noget andet end P1 og på en anderledes måde, og det gør den i dag.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu