Koppel: Jeg falder ikke ned af stolen

P2's share har været ude i et dybt fald fra 4,6 procent til 2,9 procent, siden P2 mistede sin egen FM-flade i november. Derimod er dækningen bevaret på samme niveau.
Per Fanefjord Laursen

P2's share har været ude i et dybt fald fra 4,6 procent til 2,9 procent, siden P2 mistede sin egen FM-flade i november. Derimod er dækningen bevaret på samme niveau.

Det viser den aktuelle lyttertrafik på P2 , der harmonerer med de lytterbevægelser, der blev beskrevet på MediaWatch før jul.

Færre konsekvenser end ventet
De nye tider ærgrer DR, men ikke så meget. Det var at forvente, når P2 mistede 12 sendetimer i dagtimerne på FM, lyder de nye signaler nu fra DR.

“Det, der undrer os, er, at konsekvenserne er langt mindre, end vi havde frygtet. Selv om vi har fået halvt så meget tid at sende i, har vi langtfra mistet halvdelen af lyttetiden. Jeg vil ikke forklejne problemerne, men i forhold til at man har valgt at minimere sendetiden, er det gået bedre, end man kunne tro," siger Dennis Christensen, DR Medieforskning, til Politiken og påpeger, at P2 dækning rent faktisk er steget lidt.

Forklaringen på P2's løft i dækning er, at P2 nu deler FM-flade med P1. Når mange P1-lyttere er færdige med Orientering kl. 18-tiden, er der en del af dem, der bliver hængende og registreres som P2 lyttere.

Koppel: Ingen politisering
P2's kanalredaktør Nikolaj Koppel vil heller ikke overdramatisere - og ej heller politisere lytterbevægelserne.

“..der kan være mange politiske dagsordener om at kalde P2 død, i og med at det var politisk beslutning at fratage DR en FM-frekvens," siger Nikolaj Koppel.

“Selvfølgelig er det ærgerligt, at vores share daler, men det her får mig ikke til at falde ned af stolen. Der blev foretaget dramatiske ændringer sidste år, og derefter har et fald på FM været 100 procent ventet. Når vi pludselig ikke længere er der fra morgen til aften, tvinger man folk til at søge nye steder hen," siger Koppel til Politiken.

Lyttere finder hele P2
DR noterer med en vis overraskelse, at de modne lyttere har flyttet sig. Almindeligvis tager det lang tid at ændre på folks medievaner, men der har været en vis bevægelse blandt P2-lyttere mod de platforme, hvor P2 stadig fremstår 'hel' - DAB-radio, internet og P2 lytning via kabel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu