“Vi skal ikke kun være damebladspæne”

Feminas chefredaktør Camilla Kjems har netop afsluttet en stor læserundersøgelse i hele landet, der har givet redaktionen input til nye tiltag i ugebladet. I flere måneder i 2011 måtte det sluge nogle bitre oplagsfald i omegnen af 20 pct. “Fokusgrupperne har gjort os klogere på, hvad vi kan gøre bedre, og hvordan vores målgruppe har udviklet sig. Vores læsere er blevet mere moderne og efterspørger mere kant og flere overraskelser,” siger Camilla Kjems.
MediaWatch

Feminas chefredaktør Camilla Kjems har netop afsluttet en stor læserundersøgelse i hele landet, der har givet redaktionen input til nye tiltag i ugebladet. I flere måneder i 2011 måtte det sluge nogle bitre oplagsfald i omegnen af 20 pct.

“Fokusgrupperne har gjort os klogere på, hvad vi kan gøre bedre, og hvordan vores målgruppe har udviklet sig. Vores læsere er blevet mere moderne og efterspørger mere kant og flere overraskelser,” siger Camilla Kjems.

Mænd løftede ikke oplaget
I den seneste udgave af Femina sidste uge, gav det sig blandt andet udtryk i et mandenummer, hvor en mand, i form af Frank Hvam, for første gang prydede forsiden og ikke mindre end fire mænd stillede sig nøgne frem på siderne.

“Det løftede ikke oplaget, det lå stabilt, hvilket er fint, fordi man normalt har sagt, at salget dropper med en mand på forsiden. Vi fik til gengæld meget PR på det, og det er udtryk for at vi har ramt noget rigtigt. Mandenummeret var en enkeltstående gimmick for at vise, at vi ikke er et støvet blad, og at det er næsten 20 år siden, at vi har haft strikkeopskrifter i bladet, selvom nogen stadig tror det. I dag er vi et moderne kvindeugeblad,” siger Camilla Kjems og tilføjer:

“Vi skal ikke kun være damebladspæne, men også lave tiltag, der får folk op af stolene. Det vil vi fremover gøre et par gange om året. I alle bladene vil vi også forsøge at have flere holdninger og mere aktualitet. Femina skal ikke være et nyhedsmedie, men vi kan godt være mere debatskabende og skrive om bevægelser i tiden og i samfundet.”

Ikke reaktion på oplagshug
Hun afviser, at den seneste læserundersøgelse er en reaktion på de oplagshug ugebladet har fået i årets løb, som blandt andet skyldes færre gaver til læserne med bladet, ifølge udgiverdirektør Per Ingdal.

“Vi satte undersøgelserne i gang inden, det er noget vi gør fast cirka hvert andet år, men nu er vi da glade for, at vi gjorde det. Samfundet rykker sig ekstremt hurtigt, så det er vildt vigtigt, at vi taler med kvinderne ude i landet, så vi ved, hvad de efterspørger,” siger Camilla Kjems.

Læserne kræver mere æstetik
Og det læserne efterspørger, udover et opgør med “den pæne damebladsstil”, er, at bladet bliver mere æstetisk lækkert.

“De læser også de lækre modemagasiner, så vi behøver ikke i samme grad at passe på med, hvor dyrt tøj vi viser, eller hvor avancerede modeserierne er. Nu kan læserne godt klare, at vi skruer mere op for alle knapper,” siger Camilla Kjems.

Nyt bolig-tillæg
Et andet nyt tiltag skal tilfredsstille læsernes ønsker om gør-det-selv-ideer til boligen.

“I foråret lancerer vi et nyt magasin baseret på bloggen Sweet Paul, der af The Times er kåret til den 22. bedste designblog i verden. Bag Sweet Paul står den norske mad- og boligstylist Paul Løwe, der er bosat i New York og bl.a. har arbejdet for amerikanske Vogue og Country Living. Magasinet vil udkomme gratis med Femina fire gange om året,” siger Camilla Kjems, som ikke vil gætte på, hvordan oplagsudviklingen går i år.

“Vores ambition er at beholde status quo, men markedskræfterne kan man ikke spå om, så vi gør, hvad vi kan for at lave nye tiltag.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu