Voksende kritik af 24syvs programledelse

Radio24syvs lyttertal var i sidste uge igen nede i den uacceptable ende af skalaen - med 282.000 lyttere og en share på 1,4 procent. De fire første uger tiltrak 24syv nydelige 480.000 i ugentlig nettodækning i gennemsnit. Det tal faldt til et niveau på 380.000 i de følgende uger. Hen over nytår dykkede 24syv lige under 300.000 og kunne i snit mobilisere 312.000 ugentlige lyttere i ugerne 51 til 2. Dækningen har dog igen været oppe på de 330.000.
Per Fanefjord Laursen

Radio24syvs lyttertal var i sidste uge igen nede i den uacceptable ende af skalaen - med 282.000 lyttere og en share på 1,4 procent.

De fire første uger tiltrak 24syv nydelige 480.000 i ugentlig nettodækning i gennemsnit. Det tal faldt til et niveau på 380.000 i de følgende uger. Hen over nytår dykkede 24syv lige under 300.000 og kunne i snit mobilisere 312.000 ugentlige lyttere i ugerne 51 til 2. Dækningen har dog igen været oppe på de 330.000.

Man må ikke dømme radioer på enkelt-uger. Dertil fluktuerer lyttertal alt for meget, men den vigende trend til en helt landsdækkende radiokanal, der i sidste uge var på niveau med Radio Soft, vækker så småt kritik i mediekredse; også blandt dem, der ikke som udgangspunkt var arge modstandere af FM4-udbuddet og den forhenværende kulturminister.

Det krøllede chefpar
I dagens Jyllands-Posten retter kulturredaktør Palle Weis en hård kritik mod det foreløbige resultat af projektet Radio 24syv generelt og programcheferne Mikael Bertelsen og Mads Brügger i særdeleshed.

“Der er unægtelig glimrende ting ind imellem, men også ufattelig megen research for åben mikrofon og deciderede pinagtigheder,” skriver han.

Han mener, at det er det 'krøllede' chefpar, Bertelsen og Brugger, og den del af fladen, som de tegner - magasinerne - der svigter forventningerne. Det er for smalt, og fladerne er sniksnakkede, ofte med med journalistisk svage værter, lyder det.

Palle Weis kritikken kommer i forlængelse af en Facebook-kontrovers mellem programchef Mikael Bertelsen og Lasse Jensen, vært på P1's "Mennesker og Medier" med samme udgangspunkt. Lasse Jensens Facebook-debat og posts har affødt en lang tråd af kritiske røster.

Gruppeknald i kultureliten
Borgerlig kommentator Michael Jalving var også tidligt kritisk over for chefparret. Han mente, at Radio 24syv er henvendt til et smalt publikum i hovedstaden - et “gruppeknald i den københavnske kulturelite".

På MediaWatch har tidligere DR-radiochef Jesper Grunwald undret sig over det manglende flow.  Han savner at man udnytter crosspromotion og overleveringer af stof og opfølgninger mellem de programmer.

"Ellers dør flowet i radioen – og en radiokanal med svagt flow forbliver en lille og smal kanal,” skrev han allerede få dage efter lanceringen.

Radiokonsulent Lasse Roldkjær kaldte 24syv sendefladen for ustruktureret, firkantet og uhomogen - og med en eklatant mangel på continuity og flow. Og med for lange programmer og manglende lydmæssig identitet.

Samme Roldkjær tror ikke på Radio 24syvs målsætning om en halv mio. ugentlige lyttere om 10 måneder.

24syv-fladen på plads 1. maj
24syv direktør Jørgen Ramskov gjorde for nylig klart på MediaWatch, at ombytningen af lyttere er forventelig, og at man er i gang med at justere alle elementer i fladen frem mod den 1. maj, hvor alle programkrav ifølge koncessionen skal være implementeret.

Jørgen Ramskov understreger, at den ugentlige dækning skal øges ved at vinde flere lyttere i radios primetime.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu