"Jeg skal tænke ud af boksen på en helt ny måde"

I forbindelse med Allers lukning af Chili Group A/S bliver adm. dir. Rikki Sølling direktør for kommerciel udvikling i Aller - et skifte han ser frem til.

Efter ni år i spidsen for Allers gratismagasiner i Chili Group A/S forlader adm. direktør Rikki Sølling posten. Det sker i forbindelse med Allers omstrukturering af forretningen, der betyder, at Chili Group nedlægges, magasinet Chili lukkes og 19 medarbejdere fyres, mens resten af client publishing-aktiviteterne og produktionen af in store magasiner samles under Aller Client Publishing på Havneholmen. I stedet skal Rikki Sølling tegne Aller Medias kommercielle nytænkning som direktør for kommerciel udvikling i koncernen.

"Først og fremmest synes jeg, at det er rigtig ærgerligt, at vi i dag skal sige farvel til nogle af vores rigtigt dygtige og meget kompetente
medarbejdere, det er aldrig rart. Men strukturen på mediemarkedet er under forandring og omlægning især på printområdet. Det er dyrt at trykke og distribuere, og set i det lys, er jeg i princippet stolt over, at vi er lykkedes med at skabe in store og client publishing-løsninger, der kan tjene penge. At man nu vælger at konsolidere forretningen yderligere, er jeg enig i, er det rigtige at gøre, som markedet er," siger Rikki Sølling.

Du skifter selv stilling - er det selvvalgt, eller ville du gerne have
fulgt dit arbejde helt til dørs?

"Det er selvvalgt. Jeg har haft mange gode år med en masse entreprenante dage i Chili Group. Nu går forretningen over i en mere driftsorienteret epoke, og så synes jeg, det er et godt tidspunkt, at give stafetten videre til Heidi," siger Rikki Sølling med henvisning til Heidi Lundehøj, der nu bliver Head of Client Publishing i Aller Media.

Hvad skal du lave i dit nye job?

"Som situationen er på medie- og især printmarkedet, er der behov for at  udvikle nye forretningsmodeller og finde andre måder at tjene penge på fremover. Det strategiske udviklingsarbejde bliver mit fokus fremover, så jeg skal i gang med at bruge min entreprenante side igen. Meget mere konkret kan jeg ikke sige om det nu."

I omlagde Where2Go i september - burde I have gjort det her noget før?
 
"Vi laver tilpasninger i den rækkefølge og i det tempo, vi synes, er mest hensigtsmæssige. Tingene skal passe sammen både med interne og eksterne forhold. Brikkerne passer sammen nu, og derfor mener
jeg også, det er det rigtige tidspunkt."

Urban lukkede for nylig og nu forsvinder endnu et gratis annoncefinansieret medie med Chili - hvordan ser du fremtiden for gratismedier?

"Det afhænger af modellen. Vi laver f.eks. et magasin for Lederne, som de betaler for, at vi laver, og som vi kan levere til en konkurrencedygtig pris i kraft af vores andre aktiviteter. Den form for medier og forretning, tror jeg, har en lys fremtid. Vi laver også in
store medier som Lime i Netto, der distribuerer bladet, og det tror jeg også har en fremtid. Men de rent annoncefinansierede
gratismedier, hvor man selv skal bære tryk og distribution - det er tungt."

Bliver trykte gratismedier en del af dit fokus som kommerciel
udviklingschef?

"Nej, det gør de ikke. Jeg skal tænke ud af boksen på en helt ny måde, og det glæder jeg mig til."
 

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår