Magasinet Sundhed: Flere årsaftaler giver mere ro

'Sundhed - det nye helsemagasin' kommer ud med et beskedent overskud efter det første år på gaden. Forventningerne til 2012 er øget omsætning og overskud bl.a. i kraft af flere årsaftaler, siger chefredaktør Jesper Bo Bendtsen.

Selvom helsemagasinet Sundhed bl.a. har brugt 2011 på at relancere magasinet på nettet, så forventer chefredaktør Jesper Bo Bendtsen ikke, at det er her væksten vil komme fra i det nye år. Print er stadig omsætningsmotor for gratismagasinet, der udgives af Magasinet Sundhed ApS og har været på gaden i et års tid. Her svarer Jesper Bo Bendtsen på fem hurtige om forventningerne til det nye år.

 1. Hvordan ser jeres budget for 2012 ud i forhold til omsætning og overskud?

"2011 har været et godt år for Sundhed - det nye helsemagasin. Vi kommer ud af året med et plus på små 300.000 kroner, hvilket vi er utroligt stolte af i betragtning af den start, bladet havde. Vi er flere gange i løbet af året gået op i sidetal, og decembernummeret lukker 2011 af med 100 sider. Det ser vi som et udtryk for, at et godt og troværdigt redaktionelt koncept er altafgørende for et miljø, annoncørerne føler sig tiltrukket af. Det udelukker dog ikke, at vi fortsat har behov for en lige så stram styring af omkostningerne i 2012, som vi har haft i år. Men med et pænt antal årsaftaler, hvilket vi ikke nåede så mange af for 2011, har vi grund til at forvente en øget omsætning og et overskud på omkring den rigtige side af den halve million."


2. Hvilke indtægtsgrene forventer I mest vækst inden for i 2012?

"Vi har netop relanceret vore internet-site, så der nu er et reelt redaktionelt indhold. I løbet af 2012 vil vi tilføre artikler fra vores bagkatalog, så vi vil nå op over 1000 søgbare artikler. Men det er endnu for tidligt at forvente sig større indtægter herfra, så vores primære økonomiske vækst vil være på print."


3. Er der ændringer i jeres prissætning i 2012?

"Annoncemarkedet tillader ikke de store prisstigninger, så vi holder annonceprisen på stort set samme niveau som i 2011. Abonnementspriserne har vi ikke taget endeligt stilling til."


4. Hvad er jeres forventninger til annoncemarkedet næste år?

"Med flere årsaftaler går vi 2012 i møde med mere ro i maven. Men set over året ser vi ikke de store ændringer i rytmen for 2012. Vi forventer større efterspørgsel blandt annoncørerne omkring forår og efterår, og så vil vi justere sidetallet og det redaktionelle indhold tilsvarende."

 

5. "Apps" har været et af de kommercielle buzzwords i 2011 - hvad bliver buzzword i 2012 hos jer?

"Ligesom apps har der i 2011 været en voldsom medieinteresse omkring emnet sundhed - og da vi som befolkning vil have et fortsat stort fokus på de mere nærværende emner, vil den interesse også være til stede i 2012, så næste års buzzword vil også være sundhed."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu