TV 2: 2012 bliver en udfordring

Det ser sort ud for tv-mediets annoncevækst i 2012, erkender TV 2, der dog også imødeser nye indtægter fra bettingselskaber og en stor tv-sportssommer.
Per Fanefjord Laursen

Tv-mediet står til en mærkbar nedtur i 2012 med en estimeret vækst på blot lidt over to procent - mod 14-15 procent i 2011, der særligt i foråret var en ren fest for tv-selskaber med ledige ratings til salg.

Men nu slutter festen, viser et MediaWatch-forecast for 2012 baseret på de fire mediabureau-gruppers estimater.

Hos markedsleder TV 2-gruppen er man godt klar over, at tiden med tocifret vækst er slut for en tid i hvert fald.

“Det bliver et svært marked i 2012, men der er ikke meget andet at gøre, end at tage udfordringen op,” siger salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2, der tager bureauernes usikre forecast til efterretning.

“Vi kan ikke lave om på de usikre signaler ude i verden, som bureauerne reagerer på, men vi kan i hvert fald gøre en indsats for at styrke tv-kategorien ved at arbejde for bedre effekt og dokumentation.”

Spillemarked giver nye penge
Eneste plaster på såret er, at der frigives nye penge til tv-mediet, netop især til TV 2 fra liberaliseringen af spillemarkedet.

“Vi forventer nye penge fra bettingselskaber i 2012, dog ikke i en størrelsesorden, der gør en stor forskel. Men det er i det mindste indtægter, der kan lægges til.”

På TV 2's vegne er Peter Olafsson også lidt mere fortrøstningsfuld, fordi TV 2's seeropbakning hen over hele sommeren tegner særdeles solid med både OL, EM fodbold og Tour de France.
 
- PFL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu