“Vi tror, at der er muligheder for flere nicher”

Tre “Watch’er” kan blive til flere, selvom de nuværende ikke giver overskud, siger direktør for JP Medier Jens Nicolaisen, der er bestyrelsesformand for de tre sites.
MediaWatch

Onsdag lancerede JP/Politikens Hus sit tredje “Watch-brand”, MedWatch, som er målrettet medicinalsektoren og medicoindustrien. I lighed med MediaWatch og FinansWatch bliver det et betalingssite.

Og selvom de to ikke giver overskud endnu, skal  abonnementsmodellen i princippet kunne holde dem økonomisk flydende på sigt, lyder det fra bestyrelsesformand for alle tre sites Jens Nicolaisen, der er direktør i JP Medier. Her svarer han på fem spørgsmål i forbindelse med den nye satsning.

1. Hvad er succeskriterierne for det nye Watch-site?

“Vores udgangspunkt er, at det indenfor det første år skal vise en publicistisk eksistensberettigelse. Herefter er succeskriteriet selvfølgelig at MedWatch skal give overskud. Såfremt MedWatch ikke er i stand til at skabe sig en publicistisk position i markedet indenfor det første år, skal der lægges en tilpasset plan som sandsynliggør, at det kan ske indenfor det kommende år.”

2. Hvordan forventer I, at fordelingen af indtægter vil være mellem abonnement, job og øvrig annoncering?

“Nichestrategien tager afsæt i en abonnementsmodel som i princippet og isoleret set skal kunne skabe overskud. Grundtanken er jo, at nichesitet skal være så målrettet og relevant for målgruppen, at læseren er villig til at betale for indholdet. Jobomsætningen er i den sammenhæng sekundær, men der ligger et pænt potentiale i at formidle job og for den sags skyld øvrig annoncering for en klart defineret målgruppe.”

3. Hvilke andre brancher ser I muligheder for at lancere betalings-sites til - og hvornår bliver eventuelt nye sites lanceret?

“Vi har al fokus på at få sund økonomi i MediaWatch, understøtte og fortsætte den positive udvikling i FinansWatch og nu lykkes med lanceringen af MedWatch. Men det er da klart, at vi tror, at der er muligheder for flere nicher.”

4. Hvor lang er den økonomiske tålmodighed med de nye sites - hverken Finanswatch eller Mediawatch giver jo overskud endnu?

“Situationen for de to nicher er meget forskellig. FinansWatch følger budget og mål, og får meget fin opbakning i branchen. MediaWatch har opnået en meget stærk position i mediemarkedet, men det er desværre også et faktum, at denne branche økonomisk og størrelsesmæssigt er langt mindre. Vi er dog sammen med A-Pressen (som ejer 40 pct., red.) fortrøstningsfulde omkring MediaWatch.”

Kan den samlede indholdproduktion i Watch-familien danne grobund for andre produkter end de konkrete sites?

“Med flere nichesites ser vi et klare synergier på sigt. På den korte bane er fokus for de enkelte nicher på, at lykkes med at lave et attraktivt produkt overfor den enkelte branche.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu