P2 vinder lyttere før lukketid på FM

DR’s P2 er relativt set den store vinder på det nationale radiomarked, viser en status over primære radiostationer med national og regional tilstedeværelse i 1. kvartal 2011.

Per Fanefjord Laursen

DR’s P2 er relativt set den store vinder på det nationale radiomarked, viser en status over primære radiostationer med national og regional tilstedeværelse i 1. kvartal 2011.

P2, der som bekendt forlader sine FM-frekvenser d. 1. november,  har på 12 måneder vundet ét helt sharepoint til en andel på 5,4 procent - godt hjulpet på vej af medieomtale og marketingkampagner på DR i de senere måneder. P2 bidrager dermed til, at DR-radio i endnu et kvartal står for ca. 80 procent af tidsforbruget på radio.  

DR’s dominerende brands, P3 og P4, placerer sig i 1. kvartal med en share, der kan betegnes som i normalområdet, når man allerede sidder på en tårnhøj bid af markedet.

P4 er faldet med tre point siden samme periode sidste år, mens P3 vinder to, men det må kaldes mindre justeringer.

DR stadig Goliat
DR er fortsat en særdeles velvoksen modspiller for den private sektor med en share på 80 procent. Styrkeforholdet mellem DR og de kommercielle målt i 12+ år er uændret siden samme kvartal sidste år.

Lanceringen af PopFM i oktober, der satser på 40-årige og op, har således ikke løftet den kommercielle lytning. PopFM tager sine andele fra andre kommercielle radioer.

'Radio100' fortsætter en nedadgående spiral fra de forgående kvartaler, uden at konkurrenten SBS’s 'NovaFM' kapitaliserer på det. Men introduktionen af PopFM i SBS’ portefølje betyder til gengæld, at SBS’ tre brands har en kombineret share på 8,2 mod 6,4 i første kvartal.

Set over flere kvartaler tegner det til, at PopFM har ramt et plateau på lige under 2 procent af lytningen – cirka samme størrelse som The Voice.



Lagkage viser lytterandele for primære radiostationer i 1. kvt. 2011, målt blandt alle lyttere.

Note: Blandt de kommercielle aktører er det kun NovaFm, der dækker hele landet.

Kategorien 'andre' er mindre regionale og lokale radiostationer.
 
Kilde: Gallup, DR, MEC.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu