TV 2-pris presser tv-marked

TV 2's brandstærke hovedkanal undgår næppe at skabe dønninger på tv-markedet med sin entré som abonnementsbetalt tv-kanal fra næste år. Dønningerne vil ramme udbyderne af tv-pakker, der skal gentænke deres udbud og priser, og de private kommercielle tv-kanaler, der kan risikere at blive presset i pris, fordi TV 2 nu også skal koste.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's brandstærke hovedkanal undgår næppe at skabe dønninger på tv-markedet med sin entré som abonnementsbetalt tv-kanal fra næste år.

Dønningerne vil ramme udbyderne af tv-pakker, der skal gentænke deres udbud og priser, og de private kommercielle tv-kanaler, der kan risikere at blive presset i pris, fordi TV 2 nu også skal koste.

Ifølge TV 2 bliver der tale om en månedlig pris på 10-12 kr. eksklusiv moms, men reelt bliver prisen på TV 2 højere og forskellig fra distributør til distributør, da det er lagt ud til distributørerne selv at forhandle deres avance på plads. Et prisniveau på 16-18 kr. månedligt inklusiv moms synes at være realistisk ifølge MediaWatch oplysninger.

YouSee overvejer prisstrategien
Hos den altdominerende distributør YouSee, der betjener 1,1 mio. husstande,  kan man allerede nu forudse, at kundens pris bliver på mindst 13-16 kr. eller en prisstigning for YouSee-kunder, der alt andet lige lander på fire til otte procent.

“YouSee forventer ikke at skulle tjene store beløb på, at TV 2 hovedkanalen bliver betalingskanal,” siger vicedirektør Ulf Lund, der dog ikke lægger skjul på, at prisdannelsen på tv-pakker hos YouSee kommer under pres.

“Vi ved ikke, hvordan TV 2-betalingen eventuelt kommer til at slå igennem på pakkepriserne, også fordi vi endnu ikke har afgjort, om TV 2 også er med i alle tre pakker, når brugerbetalingen træder i kraft, men det er noget af det, vi nu skal i gang med at tænke igennem.”

Næppe penge til nye fodboldrettigheder
YouSee kan holde pakkepriserne i ro, hvis man til gengæld presser de private kommercielle kanaler ned i pris. I dag nøjes vicedirektøren med antydninger, når det gælder den del af konsekvenserne af TV 2's entré.

“TV 2-betalingen vil sætte priserne på vores tv-pakker under fornyet pres på et tidspunkt, hvor f.eks. prisen på de centrale fodboldrettigheder også kan være røget yderligere i vejret. Så den politiske TV 2-beslutning har bestemt ikke gjort det lettere for os at holde pakkepriserne i ro,” siger Ulf Lund.

Ulf Lunds Superliga henvisning er et hint til tv-selskaberne om, at TV3, TV2 Sport, Canal9, SBS og andre i den nuværende situation næppe skal håbe på prisstigninger hos YouSee. Det får de ellers hårdt brug for, når de skal finansiere en kommende, formentlig meget kostbar forlængelse af deres Superliga-rettigheder. Samtidig er Champions League-rettighederne også på vej í udbud i år.

For tidligt
Boxer TV får en særlig rolle i hovedkanalens overgang til betaling. Boxer skal som alle distributører administrere opkrævningen af TV 2-prisen hos egne kunder, men har i den proces chancen for at vinde mange nye kunder til sine egne tv-pakker.

Modsat YouSee har direktør Steen Ulf Jensen, Boxer TV, ingen interesse i at kommentere på sine prisovervejelser.

“Det er alt for tidligt at sige noget kvalificeret om,” siger han.

Distributørens prisestimat
Hvis TV 2 lægger ud med at opkræve 10 kr., og eventuelt hæver det til 12 kr. i løbet af et par år, bliver momsen 2,50-3,00 kr. Dertil kommer en afgift til Koda og Copy-dan, der kan beregnes til mellem 50 øre og 1 kr. Dermed lander prisen et sted mellem 13 og 16 kr. i alt pr. husstand pr. måned i rene omkostninger for distributørerne.
Altså, før distributøren har beregnet sig en fortjeneste, hvis man påtænker det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu