Betaling er bedre end gratis

New Media Days vil i 2010 inspirere de ca. 800 besøgende ved at vise dem løsninger, de kan tjene penge på, særligt de allerstedsnærværende apps.
Per Fanefjord Laursen

New Media Days, der om 14 dage afholdes for fjerde gang, har traditionen tro ingen egentlige temaer. Men også i 2010 spores der visse strømninger, når man kaster et blik ned over de mange sessions.

I NMD-dagene den 9-10. november bliver der fokus på det kommercielle potentiale i medieplatforme, der smelter sammen, hvor fokus hidtil til dels har ligget på de indholdsmæssige udfordringer.

“Vinklen er at inspirere folk til løsninger, de kan tjene penge på, ” siger projektchef Didde Elnif.

Helt aktuelt giver det sig udslag i kommerciel fokus på at sælge apps til mediebrugerne.

“Der er hele tre sessions, der kredser omkring at tjene penge på at udbyde apps - herunder en session med en praktisk tilgang til udbuddet,” siger Didde Elnif.

‘Wired’-skaber giver key-note
Den mest prominente gæst udefra er Kevin Kelly, der var med til at lancere magasinet Wired i 1993.

I sin key-note tale, ‘What’s better than free’, går han netop i lag med udfordringerne i at tjene penge på de sammensmeltende medieplatforme - fremfor at forære sine ting væk.

Radios digitale liv
Lidt usædvanligt spiller radio en større rolle i dette års New Media Days. Den kommende news-talk radio, der skal lanceres i 2011, har inspireret arrangørerne til at sætte fokus på det konkrete projekt - men især på hele radiomediets digitale fremtid i Danmark, på både DAB, web, mobil, mobilt bredbånd, og hvad der ellers tegner sig.

På en session vil FM4-formand Suzanne Moll, mediedirektør Mikael Kamber og direktør Jim Receveur diskutere, hvorledes radiomediet kan opnå et bedre og større digitalt liv i Danmark.

På en anden session gennemgås, hvorledes den amerikanske National Public Radio har ladet sit FM-signal udfolde sig i et digitalt engagement, blandt andet via Facebook.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu