Betaling er bedre end gratis
New Media Days, der om 14 dage afholdes for fjerde gang, har traditionen tro ingen egentlige temaer. Men også i 2010 spores der visse strømninger, når man kaster et blik ned over de mange sessions.
I NMD-dagene den 9-10. november bliver der fokus på det kommercielle potentiale i medieplatforme, der smelter sammen, hvor fokus hidtil til dels har ligget på de indholdsmæssige udfordringer.
“Vinklen er at inspirere folk til løsninger, de kan tjene penge på, ” siger projektchef Didde Elnif.
Helt aktuelt giver det sig udslag i kommerciel fokus på at sælge apps til mediebrugerne.
“Der er hele tre sessions, der kredser omkring at tjene penge på at udbyde apps - herunder en session med en praktisk tilgang til udbuddet,” siger Didde Elnif.
‘Wired’-skaber giver key-note
Den mest prominente gæst udefra er Kevin Kelly, der var med til at lancere magasinet Wired i 1993.
I sin key-note tale, ‘What’s better than free’, går han netop i lag med udfordringerne i at tjene penge på de sammensmeltende medieplatforme - fremfor at forære sine ting væk.
Radios digitale liv
Lidt usædvanligt spiller radio en større rolle i dette års New Media Days. Den kommende news-talk radio, der skal lanceres i 2011, har inspireret arrangørerne til at sætte fokus på det konkrete projekt - men især på hele radiomediets digitale fremtid i Danmark, på både DAB, web, mobil, mobilt bredbånd, og hvad der ellers tegner sig.
På en session vil FM4-formand Suzanne Moll, mediedirektør Mikael Kamber og direktør Jim Receveur diskutere, hvorledes radiomediet kan opnå et bedre og større digitalt liv i Danmark.
På en anden session gennemgås, hvorledes den amerikanske National Public Radio har ladet sit FM-signal udfolde sig i et digitalt engagement, blandt andet via Facebook.