Berlingske ind i bornholmsk aviskrig

Konkurrenten til Bornholms Tidendes ugeavis 'Rytterknægten' får et rygstød via nyt samarbejde med Berlingske Lokalaviser.
Tine Brødegaard Hansen

Der bliver formentlig endnu mere rift om annoncekronerne på Bornholm fremover, når ugeavis-udfordreren til Bornholms Tidendes 'Rytterknægten' skal styrkes ved at blive en del af Berlingske Lokalaviser.

'Lokalavisen Bornholm' har eksisteret siden 2008, som et selvstændigt selskab ejet af Flemming Falk Hansen og Keld Egelund. Nu skal avisen indgå i i selskabet Lokalaviserne Østerbro og Amager A/S, hvor de to ejere i forvejen er partnere med Berlingske Lokalaviser.  

Lokalavisens indtog på Bornholm har øget kampen om annoncekronerne, som i forvejen har været kraftigt faldende i 2009, ifølge Bjarne Pedersen, adm. direktør for Bornholms Tidende, der kom ud med underskud sidste år.

Berlingske Lokalavisers adm. direktør Gorm Wesing Flyvholm afviser, at målet er at udkonkurrere Bornholms Tidendes ugeavis Rytterknægten.

"Vi mener, at der er plads til flere ugeaviser også på længere sigt. Der er opstået en mulighed, som giver Lokalavisen Bornholm stordriftsfordele. Vi vil bruge Berlingske Medias publicistiske kompetencer til at udvikle Lokalavisen indholdsmæssigt. Det vil gøre den mere attraktiv for både læsere og annoncører, og det vil også have en afsmittende effekt på den anden spiller," siger Gorm Wesing Flyvholm.

Det nye samarbejde betyder ikke flere journalistiske kræfter til Lokalavisen Bornholm, men det vil ifølge Gorm Wesing Flyvholm give ugeavisen "stordriftsfordele og nye værktøjer". Annoncesalget skal dog fortsat være lokalt på Bornholm.

"Driftsmæssigt vil avisen indgå i Berlingske Lokalaviser - i praksis betyder det, at vi kører avisen videre som et fuldt integreret medlem af Berlingske Lokalaviser, og derigennem opnår de driftsmæssige fordele der er forbundet med at være en del af en stor koncern," siger Gorm Wesing Flyvholm.

Bornholms Tidendes og Rytterknægtens ansv. chefredaktør Dan Qvitzau har tidligere udtalt sig kritisk om, at Lokalavisen Bornholm har udløst priskrig på Bornholm, men han er ikke nervøs for, at konkurrenten fusionerer med Berlingske Lokalaviser. 

"Vi byder Berlingske velkommen på Bornholm. De er velkomne, fordi de er en seriøs aktør, der agerer på markedet for at skabe indtjening, og hvis man har det for øje, skaber man også et sundt annoncemarked," siger Dan Qvitzau.

Vil det forværre kampen om annoncekronerne tror du?

"Annoncekampen vil fortsætte, men Berlingske Media går ikke ind på det bornholmske marked for at sætte penge til, de ønsker at generere en indtjening, og hvis de gør det, så er de velkomne," siger Dan Qvitzau.

Rytterknægten udkommer i et oplag på 22.824 i 2. halvår 2009 ifølge Dansk Oplagskontrol og Lokalavisen Bornholm har et oplag på ca. 23.000 eksemplarer ifølge egne oplysninger.

Berlingske Lokalaviser har for nylig lanceret nye ugeaviser i Slagelse og Kalundborg og foretaget en fusion på Amager og Østerbro. Målet er ekspansion og at styrke lokalsatsningen med dinby.dk samt lokalguide.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår