Carat: Robinson-stop kan koste dyrt

Årets Robinson Ekspedition hænger fortsat i en tynd tråd. Det ligner en katastrofe til 20 mio. reklamekroner for TV3, vurderer mediebureau.
Christian Grunert Pedersen og Louise Buus Madsen

En alvorlig tropesygdom har sat en foreløbig stopper for det populære reality-program, Robinson Ekspeditionen.

Deltagere og produktionshold fra årets udsendelse er i øjeblikket tvunget til at blive på fastlandet i Malaysia, hvor optagelserne foregår, indtil sundhedsmyndighederne har fået kontrol over den livsfarlige tropesygdom ’dengue-feber’. Også værten Jakob Kjeldbjerg er ramt af sygdommen.

Udsendelsen har siden premieren i 1998 været en af TV3’s største satsninger, og en aflysning vil have store konsekvenser for TV-stationen:

”Det er et pænt stort beløb, de vil gå glip af,” vurderer adm. direktør fra mediebureauet Carat, Mads Bredal, der anslår, at TV3 har reklameindtæger for omkring 20 mio. kr. på Robinson Ekspeditionen.

Han pointerer samtidig, at programmet også er dyrt at producere, og de lavere omkostninger vil i nogen grad kompensere for det potentielle reklametab, hvis programmet må aflyses.

"Men det er helt sikkert, at TV3 kommer til at tabe indtægter, hvis Robinson ikke kommer på skærmen. TV3 har i dag tæt på udsolgt på deres programflade, og hvis Robinson ikke kommer, vil de få hurtigere udsolgt i efteråret og dermed få problemer med at kunne servicere alle de annoncører, der gerne vil købe reklameplads på kanalen."

Ingen afløser til Robinson
Samtidig er chancerne for at finde en afløser, der kan matche det populære program seermæssigt og reklamemæssigt ikke gode.

TV3 har på nuværende tidspunkt ikke solgt reklametid til Robinson. Men hvis produktionen nedlægges, står stationen med et alvorligt problem, siger Mads Bredal.

”At tro på, at man kan finde en afløser med bare halvdelen af seerne er mere end optimistisk”.

Kan det ende med at blive en katastrofe for TV3?

”Ja, det kan det,” siger Mads Bredal.

På TV3 vil man endnu ikke tage stilling til, hvad en aflysning af vil betyde:

”Lige nu er en plan B ikke relevant. I det øjeblik, det bliver relevant, bliver der hevet en op af skuffen. På onsdag ved vi, om de kommer ud af den her karantæne, og så er det der, vi tager stilling til, hvad vi vil gøre,” siger TV3’s direktør Jesper Grønholdt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu