Radiochef: Reduktion er skridt i rigtig retning

Radio ABC's direktør glæder sig over, at KODA og Gramex har accepteret en reduktion af minimumsvederlaget og kalder medieforliget endnu et ”vink med en vognstang”.
Christian Grunert Pedersen

I det nye medieforlig fremgår det, at KODA og Gramex har accepteret en 4-årig reduktion af minimumvederlaget fra de kommercielle radiostationer på 20 procent i forhold til tidligere aftaler.

Direktør Ole Søndergaard, fra den jyske Radio ABC, værdsætter, at der i forliget sættes yderligere fokus på vederlagssammensætningen.

”Det er da dejligt med et mere rimeligt forhold mellem stationens indtjening og vederlagsbetalingen,” siger Ole Søndergaard, men kalder det samtidig en gentagelse af forrige medieaftales formuleringer.

Hjælper ikke det store
Krisen har dog gjort det endnu sværere for de kommercielle radiostationer at bygge radioreklamemarkedet op, så reduktionen hjælper derfor ikke det store, vurderer han.

Søndergaard mener, det er selve sammensætningen af vederlagsbetalingen, der er forkert:

”Hvis man sammenligner det med at sælge burgere – måden, KODA/Gramex-systemet er bygget op på – så svarer det til, at en nyåbnet restaurant i Odense skal betale en afgift for at sælge burgere til 130.000 mennesker, selvom de måske kun sælger til 10.000. Men alligevel skal de betale for rettighederne til at sælge burgere til dem alle sammen – det hænger jo ikke sammen,” påpeger Ole Søndergaard.

”Man burde jo se på, hvor mange burgere du faktisk sælger, og ikke hvor mange burgere, du ville have mulighed for at sælge”.

KODA presset af regeringen
Ole Søndergaard kalder medieforliget ”et vink med en vognstang” til KODA/Gramex fra forligspartnerne om at se på sammensætningen, men mener dog ikke, at politikere skal blande sig i de aftaler, der indgås.

KODAs vicedirektør, Martin Gormsen, er tilsyneladende blevet presset hårdt af regeringen:

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi er blevet presset meget hårdt af regeringen. Ikke desto mindre er vi alligevel - efter at vi har sundet os - glade for den aftale, som vi har lavet med regeringen, fordi den peger fremad. Vi håber inderligt, at de landsdækkende kommercielle radioer kan bygge radioreklamemarkedet op, og den nye aftale kan give arbejdsro til det arbejde,” siger Martin Gormsen.



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu