Ingen direkte gevinst for annoncemarkedet

Medieforliget giver luft til den private mediesektor, men det er ikke et egentligt kommercielt forlig, vurderer Mediacom.
Per Fanefjord Laursen

Medieforliget gavner generelt den private sektor, men det er ikke et egentligt kommercielt forlig, hvis man ser det med annoncørernes øjne, vurderer direktør Ulrik Thagesen, Mediacom.

Flere elementer i medieforliget rummer et løft til den private sektor - både adgang til flere licensmidler og et stækket DR.

"Udlægning af mere produktion til private og en større Public service pulje hjælper muligvis de kommercielle broadcastere til at producere bedre programmer - måske med flere seere," siger Ulrik Thagesen.

Til gengæld er den nye radiokanal ikke en håndsrækning til de reklamebærende radiokanaler. Den underminerer snarere det kommercielle marked.

"Den nye ukommercielle radiostation i privat regi kan nedbringe DR's share af radiolytning, men den vil jo presse de reklamebærende radiostationer på share," siger han.

TV 2 får lov til at anvende product placement på sine fem tv-kanaler i lighed med sine konkurrenter, der sender fra England under britisk lov.

"Jeg giver ros til politikere for at erkende, at TV 2 er del af den globaliserede verden. Product placement vil dog i sig selv ikke være en særlig stor økonomisk indsprøjtning til tv- og produktionsselskaberne."
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu