Strøm: Vi mangler primetime-kant

’Helvedes Køkken’ er den store svipser. Andre primetime-programmer står distancen, men heller ikke mere, lyder analysen fra TV 2's programdirektør, der vil skærpe programstrategien.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's kommercielle styrke er under pres, viser den seneste status over hovedaktørernes share-niveauerne på tv-markedet i første kvartal 2010.

Ikke alene er TV 2's hovedkanal siden 1. kvartal 2008 faldet med næsten otte kommercielle sharepoint - hele TV 2-gruppen er faldet seks point.

Programdirektør Palle Strøm, TV 2, peger på to hovedårsager til den vigende tendens:

Konkurrenternes tv-kanaler kan i dag ses af flere husstande, og konkurrenterne lancerer nye kanaler – det kan TV 2 som bekendt ikke på grund af det statslån, TV 2  fik i 2008

Helvedes Køkken et helvedes fejlskud
"Når det er sagt, erkender jeg, at der også er programmæssige årsager. Ingen tvivl om at præferencen for TV 2 er svagere end for år tilbage især i den yngre del af befolkningen, der har andre vaner. Dernæst vil jeg godt medgive, at TV 2 mangler lidt kant i primetime. Vi leverer gedigne formater med pæne seertal og i god kvalitet, lige fra 'Bingo Banko', til 'Guider i Paradis', til 'De Syv drab', men de er nok ikke talk of town,” siger Palle Strøm fra tv-festival i Cannes og peger på én klar fejl i forårets primetime programmering, 'Helvedes Køkken'.

”TV 2's eksekvering af formatet Hell's Kitchen har været en stor fejl. Det er ikke blevet til et ægte TV 2-program, hvor tonen havde været gladere og udgangspunktet mere positivt. Jeg ved ikke, hvad der skal ske med programmet, men det åbner en diskussion af, hvad TV 2's primetime-stil er. 

TV 2 vil slå igen
Mediabureauet PHD forudser et nyt drop i både TV 2 og TV 2-gruppens seerandele, når man gør status efter første kvartal 2011.

Strøm kan godt se, at det kan være svært for TV 2-gruppen at slå igen under de nuværende betingelser. Derfor lover han nu en skærpet programstrategi.

"Når jeg taler med kollegaer i andre lande, siger alle det samme: Hovedkanaler taber andele. Andre tv-kanaler har held med at løfte deres samlede share ved at søsætte nye kanaler, men det kan vi ikke. Alligevel siger jeg, at TV 2 ikke accepterer et fald. Vi skal i år være bedre til strategi. Vi er gode at udvælge programmer og til at få dem produceret. Nu skal vi være bedre til en samlet strategi om, hvordan vi vil bruge programmerne og hvornår," lover Palle Strøm.

Palle Strøm vurderer, at konkurrenternes succesrate hverken er bedre eller dårligere end TV 2's, men han erkender gerne, at fænomenet 'Paradise Hotel' er unikt.

Tilfredshed i den private sektor
Hos TV3 og SBS TV er man ikke overraskende tilfredse med at gnave sig ind på den store konkurrent. TV3-gruppen står med en share på knap 23 procent af seningen– to point mere end året før og godt tre point mere end 2008.

"Vores egenproduktioner er sammen med fodbolddækningen kommet yderst godt fra start. Vi glæder os over fremgangen i 1. kvartal, men vi ved også, at TV3-kanalerne konstant skal give seerne den bedste underholdning for at holde fast i den positive udvikling,” siger TV3’s programdirektør, Pil Gundelach Brandstrup.

Den reelle sejreherre i 1. kvartal er dog SBS TV, der er vokset med lige under fire sharepoint til 17 procent siden 2008.

"Konkurrencen er hård, men vi har i de første tre måneder haft stor succes med både vores egenproduktioner, film og serier. Seerne har taget vores stærke kanal-setup til sig, så vi kommer derfor helt sikkert til at vinde seerandele igen i år," siger Henrik Ravn, adm. direktør i SBS TV.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu