Bladgiganter raser over Berlingske

Berlingske Medias lancering af 16 gratis lokalmagasiner vækker vrede hos magasinudgiverne i Aller, Egmont og Bonnier, fordi Berlingske modtager mediestøtte.
MediaWatch

"Dybt urimelig og ekstremt konkurrenceforvridende". Sådan modtog magasinudgiverne i Aller, Egmont og Bonnier det glade budskab fra Berlingske Media om, at koncernen lancerer 16 nye gratis lokalmagasiner.

"De danske magasinudgivere oplever igen hvor konkurrenceforvridende mediestøtten virker, for mediekoncernen Berlingske Media, som årligt modtager næsten 500 millioner kr. i mediestøtte, lancerer i juni måned 16 lokale livsstilsmagasiner," skriver DMU, Magasinpressens udgiverforening.

I forvejen dækker mange magasiner områder som kultur, træning og interview med kendte mennesker. Men modsat Berlingske Media, modtager de ikke mediestøtte i form af 0-moms eller distributionsstøtte, lyder argumentet fra DMU.

For selvom mediestøtten er baseret på de enkelte dagblades oplag og bladsalg, går den reelt "i koncernkassen til fri anvendelse og bruges således langt fra efter de politiske hensigter," skriver DMU.

Aller, Egmont og Bonnier er særdeles stærke medievirksomheder i Danmark, men føler sig ikke desto mindre truet på omsætning og indholdsdomæner af dagbladenes tillæg og magasinlanceringer.

Løsningen er ifølge DMU at fastsætte en fælles momssats, der gælder både dagblade og magasiner. Det ønske får bladgiganterne svært ved at få opfyldt, i hvert fald i det kommende medieforlig, der gælder fra 2011 til og med 2014. Politikerne har nemlig gjort det klart, at dagbladenes 0-moms er fredet.

- TBH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu