Kragh: De gode annoncetider forbi

Egmont lagde 2009 i seng med det bedste driftsresultat nogensinde. Barske besparelser og gode medieprodukter er årsagen, siger adm dir. Steffen Kragh.
Tine Brødegaard Hansen

Hvis 2009 var en gyserfilm, endte den godt. I hvert fald for mediekoncernen Egmont, der fik et driftsoverskud på 931 mio. kr. (ebitda).

Når Egmonts øverste chef, Steffen Kragh, skal pege på årsagerne, skyldes det især, at Egmont så krisebæstet i øjnene mens tid var.

"Da finanskrisen slog igennem fra årsskiftet sidste år, skar vi vores omkostninger ned med en halv mia. kr. Vi får ikke gavn af det hele her og nu, for der er mange udgifter knyttet til vores lønsomhedsprogrammer," siger Steffen Kragh og tilføjer:

"TV 2 Norge har f.eks. været igennem to effektiviseringsrunder, hvor man er blevet 260 medarbejdere færre. Hjemmet Mortensen i Sverige og Norge har gennemgået alle redaktionelle processer og digitaliseret flere af dem. Fra vores trykkerier til alle andre dele af virksomheden har vi set på, hvordan vi kunne gøre tingene bedre. Det har givet markante effekter og er grunden til, at vi kan hæve driftsresultatet til 931 mio. kr. Men vi sigter stadig efter at nå en milliard."

Annoncetab på 400 millioner
Faldet i annonceindtægterne på 400 mio. kr. har Egmont ikke kunnet stoppe. Sammen med faldende valutakurser medvirkede det til at skære cirka en milliard af omsætningen som blev på 10,7 mia. kr.

"2009 var hårdt for vores annonceindtægter men på trods af det, viser vi resultatfremgang, og samlet set er det et stærkt resultat, når man tænker på markedskonditionerne," siger Steffen Kragh.

Fremgang for bøger, børn og film
Lader han blikket glide ud over Egmont-imperiet, der strækker sig over 30 lande med næsten 7000 ansatte samt fem primære forretningsområder, er det ikke et enkelt, men flere af dem, der trækker læsset i det gode 2009-resultat.

To af Egmonts i alt fem divisioner, Kids Media (168 mio. kr.) og Books (67 mio. kr.), har fordoblet deres driftsresultat. Udgivelsen af børnemedier og bøger i Kina og Tyrkiet viser vækstrater på 30 procent, og Norges største bogforlag Cappelen Damm, som Egmont ejer halvdelen af, er markedsleder på sine forretningsområder.

Også Nordisk Film skiller sig ud med et driftsresultat på næsten 400 mio. kr., en forbedring på 144 mio. kr. sammenlignet med 2008.

"Det gør ikke en forskel i sig selv for koncernen, men når film som 'Headhunter', Millennium-triologien' og 'Karla og Katrine' alle kører godt, hjælper det," siger Steffen Kragh.

Nordisk Film solgte 6,2 millioner biografbilletter i Danmark - det største antal nogensinde. Resultatet i Nordisk Film blev også hjulpet på vej af, at Nordisk Film Interactive ekspederede 300.000 PlayStation-konsoller ud til spilleglade forbrugere via samarbejdet med Sony. Derudover indbragte salget af Nordisk Film TV til produktionsselskabet Banijay en gevinst på 121 mio. kr.

Egmont satser stærkt på tv
Trods salget er Egmont langt fra færdig med tv. Nogle af de største investeringer i 2009 er pumpet ind i TV 2 Norge, som Egmont ejer halvdelen af. Det giver også Egmont en andel i RiksTv, digital-tv gatekeeperen i Norge.

"Egmont er gået hårdere ind på tv-markedet og har lavet en række store investeringer i TV 2 Norge med nye kanaler og store programinvesteringer i rettigheder til Premier League og Tippeligaen over de senere år."

Om den satsning handler om at køre Egmont I stilling til, at TV 2 Danmark kommer til salg, vil vise sig.

"Det forholder vi os til, hvis den dag kommer," siger Steffen Kragh.

TV 2 Norge havde et fald i driftsresultatet på 30 mio. kr. til 110 mio. kr., men er fortsat den ledende kommercielle broadcaster i Norge, og RiksTV's kundeantal er steget fra 320.000 til 450.000.

Krisen hård ved luksusmagasiner
Driftsresultatet i Egmont Magazines faldt med 55 mio. kr. til 201 mio. kr. Magazines udgiver over 100 titler i Norden. I Danmark tæller de blandt andre magasiner som Euroman og Euroman samt ugeblade som Hjemmet og Alt for damerne.

"Trods krisen er det ret begrænset, hvad vi har lukket af blade, for hvis man tror på, at man har lavet et godt blad, handler det om at fortsætte, selvom nogle blade såsom Gastro (madmagasin, red.) ligger i luksussegmentet og derfor bliver ramt af, at der ikke er så mange, der reklamerer for køkkener og lækre knive," siger Steffen Kragh.

Farvel til højkonjunkturer i 2010
Faldet i omsætning er på i alt otte procent, men det er i danske kroner. Blev regnestykket gjort op i svenske kroner, ville det vise et bedre tal, siger Steffen Kragh. Han anerkender, at de gode annoncetider ikke kommer igen lige med det samme.

"Jeg tror ikke, at vi kommer tilbage til normale konjunkturer i 2010. Vi kan se positive takter for reklamesalget i TV 2 Norge, men tv kommer nok hurtigere tilbage end print, så generelt kommer der ikke højkonjunktur på den korte bane, det indstiller vi forretningen på. Der er i det hele taget kommet flere annonceflader, og det vil ramme nogle af de bestående medier. Når vi holder gode reklameindtægter i Norge, er det også fordi, vi udvider antallet af kanaler uden at øge udgifterne tilsvarende."

Ingen planer om jobskifte
Regnskabsrunden er ved at være slut, men et sidste spørgsmål presser sig på til Steffen Kragh, der har stået i spidsen for Egmont siden 2001 og været ansat i koncernen siden 1993.

Ser du dig selv som topchef i Egmont mange år fremover?

"Ja, det er en sindssygt spændende virksomhed med ben i mange lejre, fra tv til undervisning og til blade. Vil man være i mediebranchen, kan man ikke drømme om et mere interessant sted end Egmont."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu