Google køber sig ind i mobilreklamer

Søgegiganten er på vej med en markedsplads for mobilreklamer.
Sten Løck

Selv om Google har en del penge på kistebunden, er det alligevel ikke hver dag, søgegiganten punger ud med 750 millioner dollar. Men det skete mandag, hvor man præsenterede opkøbet af AdMob, der har specialiseret sig i mobile reklamer og har udviklet det nærmeste, det mobile internet i dag kommer på en "ad exchange", en digital markedsplads for reklamer som man kender det fra det traditionelle internet.

Førende leverandør
Den tre-årige virksomhed har haft fart på fra starten, men det er især i det sidste års tid, AdMob har manifesteret sig som en førende leverandør til både iPhone og Android. Sidstnævnte er Googles mobile styresystem og en vigtig brik i den overordnede strategi.

Android er et åbent og gratis system, som Google i det sidste års tid har fået hos installeret hos en række mobilproducenter som HTC, Samsung og Motorola. Nu er tiden inde til at høste de første frugter ved at introducere mobilreklamer ved hjælp af AdMob.

Vil skabe tumult
AdMob-købet minder om Googles overtagelse af DoubleClick for knap to år siden, formedelst 3,1 milliarder dollar. Også her var formålet tilsyneladende at få fat i en veletableret markedsplads som platform til et nyt annoncemarked. I september 2009 lancerede Google DoubleClick Ad Exchange, en markedsplads for display-annoncer.

Analytikere forventer, at Googles træk vil skabe en del tumult i markedet, og konkurrenterne vil formentlig se sig om efter AdMob-lignende opkøbsemner.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu