Merete Eldrup: TV 2 under nyt pres

Det digitale startskud på søndag er en blandet oplevelse for TV 2 og en signifikant skæringsdato i kanalens historie.
Per Fanefjord Laursen

Det analoge sluk på søndag og introduktionen af digital-tv til almindelige antenner er både en historisk dag, en klar trussel og en åbning for TV 2-koncernen.

"Søndag er en skæringsdato i TV 2's historie, fordi vi mister et 21-årigt monopol på helt landsdækkende reklame-tv. Det er slut med det, og nu kan vi teoretisk forvente, at konkurrenterne over tid får lige så høj dækning," siger direktør Merete Eldrup, der ikke mindst bygger sine bange anelser på især hovedkanalens vegne på erfaringer fra andre skandinaviske lande.

"Vi kan se, at TV4 og TV2 Norge er blevet hårdt ramt på sharen, i takt med at de mistede den fordel, de havde ved, at de var de eneste med en landsdækkende analog frekvens.”

Merete Eldrup tør ikke gætte på, hvornår TV 2 kan mærke et pres fra konkurrenterne, for heller ikke TV 2-direktøren kan forudse, hvor hurtigt eller langsomt Boxer TV trænger ind i markedet.

Nye indtægter fra nichekanalerne
Omvendt så repræsenterer den succes, som Boxer TV måtte få med abonnementssalg også en chance for vækst og nye indtægtsmuligheder for TV 2 koncernen, fordi TV 2 Zulu, Charlie, TV 2 Film, TV 2 News – og den delvis ejede TV 2 Sport - kommer bredere ud.

”Det er jo godt nyt for TV 2-familien at vore kanaler bliver til rådighed for flere,” siger Merete Eldrup, der kan se frem til, at TV 2 Zulu tegner til at blive den satellitkanal i landet med den højeste penetration – højere end de 72-73 procent, som TV3 ligger på.

Uden effektivt forsvar
Merete Eldrup lægger ikke skjul på, at TV 2 på kort sigt har svært ved at svare igen på den skærpede konkurencesituation - for mens konkurrenterne har søsat flere nichekanaler for at sikre markedsandelen, så kan TV 2 kun forsvare sin position ved at sende så mange attraktive programmer som muligt på sine kanaler.

”Vi må ikke lancere nye tv-kanaler, fordi vi har et EU-godkendt statslån, og vi har heller ikke kapital til at løbe nye ting i gang. Det er et handicap, for vi har jo til eksempel set, at TV3-gruppens vækst i år er bygget på den nye TV3 Puls.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu