Sådan vinder du de professionelle seere

Der er mange nye programformater i vores stigende fascination af sundhed og livseffektivitet, viser research fra Lighthouse CPH.
Per Fanefjord Laursen

Sociologen Eva Steensig, Lighthouse, råder over den nyeste viden om danskernes hverdagsliv og familieliv, deres holdninger til tid og penge, kønsroller, arbejdsliv, interesser og forbrug m.m.

Den viden uddelte hun på sidste uges tv-festival som inspiration til udvikling af nye formater.

Helt generelt peger Eva Steensig på, at en stor gruppe borgere er blevet meget professionelle forbrugere og mediebrugere.

"Forbrug og medieforbrug er også identitetskabende. Vi kan profilere os selv på det, vi køber, og det vi ser og læser."

Hun lægger vægt på, at flertallet af mediebrugere er bevidste om medier og deres virkemidler. Forbrugerne er svære at snyde og manipulere med, og det vil derfor være en fejl at opfatte dem som ofre.

"Man skal ikke tænke på tv-seere som amatører, de er blevet meget professionelle Du kan ikke snyde med noget, som ikke fænger hos dem. Til gengæld er de med på meget, hvis de er interesseret i indholdet."

Vil man tiltrække og holde de professionelle seere, er der en række stofområder, som Eva Steensig anbefaler, man ser nærmere på.

"Der er en række tendenser i vores fremtidige liv og livsstil, som tv-stationerne kan udnytte," siger hun.

Status i sund krop
Et stort tema i den brede befolkning er sundhed og krop, der allerede danner grundlag for en del tv-programmer, herunder DR's nyskabelse 'Diagnose Søges', hvor diagnoser gøres spændende næsten som kriminalstof, og TV3 er på vej med programmet 'Min fede familie'.

"Det er nyt, at sundhed er blevet et statusgivende emne i den brede befolkning. Vi interesserer os for motion og mad. Vi bruger tid på og har mulighed for at søge informationer om sygdomme, om medicin, og har teknisk mulighed for at dele erfaringer med andre," siger hun.

Det effektive liv
Drømmen om det gode liv har inspireret tv-programudviklingen i flere år. Den nye vinkel på temaet er interessen for at leve et godt liv - og et mere effektivt liv.

"Det er stort tema med flere aspekter. Vi styrer mod at leve vort liv mere effektivt og rigtigt"

Den tendens forklarer blandt andet en stærkt stigende interesse for teknologi, og hvad den kan hjælpe os med. Det rummer mange programmuligheder, hvad for eksempel DR2 har set i 'So ein ding.

"Det er nyt, at der kommer et helt andet fokus på vore fællesskaber. Vi vil gerne styre og dosere vore omgangskreds og er i stand til det."

Et tredje aspekt er vore anstrengelser for at handle kritisk og rationelt, når vi køber ind. Fulgt af forventningerne om, at vi får en 'fair deal', når vi er forbrugere.

De grænseoverskridende mennesker
"Jeg tror også, at tv-udviklere kan få mere ud af tendenserne til, at vi fascineres af det grænseoverskridende, og mennesker der optræder uden filter - de er en kontrast til, at vi søger mere kontrol med eget liv."

Mennesker, der falder ved siden af, er fascinerende. De gør det, vi selv vil undgå, og det er et tema, der er værd at udforske for tv-selskaberne, foreslår hun.

"Det er i det lys, vi skal se den enorme medieinteresse i så forskellige fænomener som Erik/Anni, Stein Bagger, narkosigtet jetset-kvinde og golfspiller, der anklages for kæmpe skattesnyd. Medierne kan se, at der er stor efterspørgsel på de grænseoverskridende mennesker."

Tv-programmer bygget på det forbudte, det aparte, det farlige og det grænseoverskridende - også sport - vil tiltrække de professionelle seere, anbefaler Eva Steensig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu