Trods finanskriseår var der i 2008 solid fremgang at spore hos Weekendavisen.
Jacob Brejnebøl Knudsen og MediaWatch
Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.
Weekendavisen, der hører under Berlingske Media, er tæt på at runde 100 mio. kr. i årlig omsætning.
I regnskabet for 2008 endte omsætningen på rekordhøje 99 mio. kr., en fremgang på 14 pct., og den optur smittede af på resultaterne også.
Den primære drift endte med et overskud på 10,7 mio. kr. mod 4,2 mio. kr. i 2007, og resultatet før skat steg fra 4,1 mio. kr. til 12 mio. kr. Alt i alt giver det ugeavisen en overskudsgrad på 10,8.
Weekendavisen havde i maj 297.000 læsere og havde i 2. halvår 2008 et oplag på knap 56.000 eksemplarer.
Kilder og kommentator peger især på ét opsigtsvækkende interview med Jørgen Ejbøl som kimen til ændringerne fredag, der efterlader ubesvarede spørgsmål om, hvad der nu skal ske i JP/Politikens Hus.
Den nye fungerende formand i koncernbestyrelsen har siddet med om bordet siden 2022. Forinden da var han i 15 år en del af toppen i mediekoncernen Schibsted.
Det er ikke kun koncernbestyrelsen, som den tidligere forsvarsgeneral forlader. Også bestyrelseskredsen i Jyllands-Postens Fond, der er en af de to ejerfonde, træder han ud af.