Oplag: Provinsen elsker ugeblade - københavnerne aviser
Københavnerne køber 38,5 pct. af alle solgte eksemplarer af de landsdækkende dagblade, selvom Storkøbenhavn kun rummer 26,5 pct. af alle danske husstande. Omvendt står Bornholm for mere end 1 pct. af ugebladskøbene, på trods af at kun 0,8 pct. af husstandende ligger på solskinsøen.
De friske tal fra Dansk Oplagskontrols årlige rapport viser i det hele taget, at der er stor forskel på købelysten i de forskellige egne af landet.
Der sælges forholdsvist flest landsdækkende aviser i Storkøbenhavn og på Sjælland - forholdsvis færrest på Fyn og i Jylland. (Analysen inddrager ikke lokal og regionalaviserne i disse områder, og siger derfor ikke noget om folks generelle købelyst inden for kategorien - kun om de er interesseret i de landsdækkende aviser).
Ugebladene står stærkt på Bornholm, Lolland Falster og i Vestjylland, mens det går trægere med salget i København, Midt- og Østjylland.
Når det gælder magasiner er der mest salg i Nordsjælland, mens midtjyderne tilsyneladende ikke gider læse om mode, selvom de står for en stor del af produktionen af modetøjet i Danmark.
Og udsvingene er relativt store viser MediaWatch' beregninger.
På de følgende lister er index 100 lig med det salg landsdelen burde have, hvis salget var normalfordelt i forhold til antallet af husstande.
Magasiner:
Jylland midt: 69
Lolland Falster: 74
Jylland syd: 86
Jylland Nord 87
Fyn: 91
Jylland vest: 91
Sjælland syd: 94
Jylland øst: 101
Storkøbenhavn: 107
Bornholm: 109
Sjælland nord og Samsø: 112
Ugeblade:
Storkøbenhavn: 81
Jylland midt: 85
Jylland øst: 103
Jylland Nord: 104
Fyn: 104
Sjælland nord og Samsø: 105
Jylland syd: 112
Sjælland syd: 113
Jylland vest: 115
Lolland Falster: 123
Bornholm: 128
Landsdækkende aviser:
Fyn: 61
Jylland Nord: 62
Jylland vest: 63
Jylland syd: 64
Lolland Falster: 67
Jylland midt: 69
Bornholm: 81
Jylland øst: 92
Sjælland syd: 92
Sjælland nord og Samsø: 136
Storkøbenhavn: 145