Mediehuse tester web-tv annoncering

Fire mediehuse og fire annoncører er gået sammen om at udvikle en fælles annoncestandard til web-tv.
MediaWatch

Dagbladet Børsen, Berlingske Media, Ekstra Bladet og Jyllands Posten har sammen med fire annoncører investeret i et projekt, der skal teste annoncering på web-tv. De fire annoncører er Nordisk Film, SAS, Nykredit og De Gule Sider.

Det skriver medieselskabet Brandzation, som er initiativtager til pilotprojektet, der skal løbe indtil slutningen af oktober i år.

De fire medier har alle fået installeret samme online video-system efter svensk forbillede. Formålet er at skabe en fælles annoncestandarder på området, så det bliver muligt for annoncørerne at bruge den samme kampagne til flere mediehuse. Det skal sikre flere annoncer og dermed flere annoncekroner til medierne.

”Vi er rigtig glade for, at det er lykkedes at samle så stærkt et hold omkring dette projekt. Det virker som om at alle aktører har ventet på hinanden det sidste år på dette område, hvilket er synd, for der er både meget at hente for annoncører i at anvende denne annonceform, samtidig med, at det kan være med til at finansiere den fremtidige udvikling af online video herhjemme, til glæde for slutbrugerne,” udtaler direktør for Brandzation Tim Frank Andersen.

Projektet vil dels fokusere på pre-rolls annoncer, som sættes på inden et indslag og skaldte overlay banners, der dukker op inde i selve indslaget. Gennem analyser af testeperiodens 10 mio. eksponeringer er det planen, at der gennem analyser skal skabes mere konkret viden om annoncernes effekt. Indtil videre har det nemlig været vanskeligt at prissætte web-tv annoncer, fordi effekten ikke har været dokumenteret.

“Set fra vores side, synes vi det er rigtig godt, at der nu bliver igangsat et stykke arbejde med henblik på at få belyst effektiviteten af online videoannoncer. Jeg er overbevist om at online videoannoncer har et stort fremtidig potentiale, så det gælder om at få ryddet forhindringerne af vejen, og det her projekt er et stort skridt i den rigtige retning” udtaler Lars Bo Jeppesen, som er CEO i mediabureauet Aegis Media.

- MFH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu