Danmark trak Metro ned

Nyhedsavisens død gav ikke det forventede løft til MetroXpress i Danmark, som omsatte for 25 procent mindre i 2008 end i 2007
MediaWatch

Metro Internationals danske topchef, Per Mikael Jensen, afslørede på dagens pressekonference, at koncernens danske del, MetroXpress A/S tog et gevaldigt dyk i fjerde kvartal, hvor den økonomiske krise tog fart.

Salget faldt med 29 procent i forhold til fjerde kvartal året før. For hele året oplevede MetroXpress et samlet fald på 25 procent på salget.

"Det har taget længere tid for markedet at rette sig op efter Nyhedsavisens død, end vi forudså," sagde Per Mikael Jensen på dagens conference call, der blev transmitteret live på www.metro.lu.

Til gengæld forventer Per Mikael Jensen, at MetroXpress i 2009 vil få medvind på grund af den distributionsstøtte på 34 mio. kr., selskabet vil modtage fra staten. Præcis hvor stor betydning støtten vil få er det til gengæld ifølge CFO Anders Kronborg umuligt at sige noget fornuftigt om.

"For at vi er berettiget til støtten, må annoncerne ikke fylde mere end 50 procent af avisen, og vi kan jo ikke vide, hvor mange annoncerne vi ville have fået, hvis vi ikke behøvede at opfylde det krav," sagde han på dagens pressemøde.

Samtidig er der en del udgifter forbundet med at skulle distribuere de støttede aviser til folks postkasser.

Anders Kronborg afslørede, at MetroXpress resultat for 2008 kunne have været bedre, hvis ikke avisen i forbindelse med sin ansøgning om støtten, var tvunget til at holde sig under de 50 procent annoncer i årets sidste del.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu