Annoncører sliber sparekniven

Det danske annoncemarked forbereder sig på en uset hård opbremsning, viser årets Trendanalyse fra Gallup, der offentliggøres på fredag.
Per Fanefjord Laursen

TNS Gallups store traditionelle temperaturaflæsning af de største annoncørers planer er alt andet end traditionel i januar 2009. Signalet er nærmest katastrofalt ifølge Morten Kromann-Larsen, Direktør i Media TNS Gallup, der leder den omfattende analyse.

Hovedkonklusionen er, at der i de sidste 22 år aldrig har været så mange virksomheder, som har skåret i reklamebudgetterne for det kommende år. Trendanalysen 2007 og 2008 viste en begyndende forsigtighed efter en række år med stigende vækstrater.

"Men denne forsigtighed er nu erstattet af en regulær opbremsning," konkluderer Gallup-direktøren.

Morten Kromann-Larsen vurderer oven på resultaterne, at de likviditetsproblemer, som mange virksomheder har oplevet i kølvandet på den finansielle krise, slår hårdest igennem for de små og mellemstore virksomheder.

I et kortsigtet likviditetsmæssigt perspektiv føler mange virksomheder sig tvunget til at begrænse alle omkostninger, som ikke er direkte livsnødvendige for virksomhedens overlevelse, og dette er utvivlsomt en af de vigtige årsager til den markante opbremsning i 2009.

Morten Kromann-Larsen gennemgår alle nøgleresultater fra analysen arrangeret af Mindshare på et morgenmøde på CBS fredag den 9. januar. Arrangementet er gratis og tilmelding kan ske her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu