Trendanalysen har i over 20 år sat tonen i branchen for det kommende år. Den årlige trendanalyse har de fleste år været produceret af TNS Gallup - og senest i samarbejde med mediabureauet Mindshare.
Analysen er foretaget blandt landets ca. 450 største annoncører og viser deres forventninger til medieforbruget i 2009. Undersøgelsen repræsenterer i år en samlet reklamevolumen på godt 2.1 mia. kr. svarende til godt en sjettedel af det samlede danske reklamebudget.
TNS Gallup har bl.a. spurgt hver af virksomhederne, hvor meget deres reklamebudget for 2009 er øget/faldet i forhold til 2008.
Se Gallups tal på www.trendanalysen.dk .
Ud fra Gallup-tallene har Mindshare og MediaWatch skabt magasinet Markedshorisont 09, som kan downloades gratis via www.mediawatch.dk fra den 23. januar. Den trykte udgave af magasinet udkommer i uge 4 og kan købes hos Mindshare.