Slemme udsigter for de små ugeaviser

Det kommende år ser ikke hylende morsomt ud for de lokale ugeaviser. Værst bliver krisen for de små aviser, imens de store avishuse ser lyst på fremtiden.
Laura Bøge Mortensen

2009 bliver et blodigt år for ugeaviserne. Det spår Martin Rasmussen, administrerende direktør hos Mindshare, som ligesom de andre mediebureauer MediaWatch har talt med, forudser en betydelig nedgang i væksten for ugeaviserne.

”Vi vurderer, at ugeaviserne vil opleve en nedgang på minimum 15 procent,” siger han. Årsagerne til den dystre dom er til at få øje på.

"Ugeaviserne lever af annoncer fra de lokale ejendomsmæglere, fra foreninger og detailhandelen. Men ejendomsmæglerne har allerede skåret ind til benet, og den tendens vil fortsætte med uformindsket styrke i 2009. Når det gælder detailhandelen, vil man ganske vist se, at discountkæder som Netto, Fakta og Lidl vil have vækst, men jeg tror ikke, at ugeaviserne står først for, når det gælder om at få del i den udvikling," siger Martin Rasmussen.

Fra købmand til central kæde
Gorm Wesing Flyvholm, der er Media Director i Deloitte Business Consulting er enig med Martin Rasmussen i, at 2009 bliver hård. Han peger desuden på endnu en forhindring i jagten på annoncekroner.

”Når beslutningerne om annoncebudgetterne flyttes fra en lokal købmand til en central markedsføringsposition i en kæde, kan det være, at lokalaviserne får lov at beholde nogle af pengene, men det sætter indtægterne under pres”.

De store spiser de små
Ifølge Gorm Wesing Flyvholm vil mange af de små ugeaviser lukke eller blive opkøbt af de store mediehuse som JP/Politikens Hus og Berlingske Media, hvor den største krig kommer til at rulle.

Berlingske: Vi kan vinde på krisen
Søren Hyldgaard, koncern og annoncechef i Berlingske Media er bestemt ikke enig i de to eksperters dystre udsigter. Selvom 2009 vil give minus vækst, så vil den maksimalt ligge på minus 5 procent, vurderer han. Ligesom Gorm Wesing Flyvholm mener han, at Berlingskes ugeaviser vil være endnu stærkere på markedet, når krisen er overstået.

”Det er altid sjovere at lave lokalavis, når det går op, og ikke så sjovt når det går ned. Derfor vil vi se, at de folk, som ikke har styrke, vil lukke, imens de store sikre medier vil vinde,” siger Søren Hyldgaard.

 Politiken vil også vinde markedsandele
Direktør for Politikens lokale ugeaviser Jan Halling er mere skeptisk end Søren Hyldgaard, når det kommer til udsigterne på markedet. Alligevel er han overbevist om, at Politikens lokale ugeaviser vil klare 2009 overbevisende godt.

"Der er ingen tvivl om, at vi deler mediebureauernes pessimisme for så vidt angår markedet. Vores forventning er minus på 10 procent, men samtidig er det vores ambition at vinde markedsandele,” siger Jan Halling

Post Danmark regler gør det lettere
Markedsandelene skal hentes fra adresseløse forsendelser herunder husstandsomdelte brochurer. Desuden er Post Danmarks nye regler for annoncer afgørende for Politikens position, forklarer Jan Halling.

”Vi har før været bundet af, at vi ikke kunne tilbyde vores annoncører de produkter, de vil have, fordi Post Danmark har haft stramme regler. Med de nye regler kan vi annonceformater og nye papirkvaliteter, som både annoncører og læsere finder interessant,” siger Jan Halling, som har så store forventninger til Politikens lokale ugeaviser, at han forudser en omsætning på en halv milliard kroner.

 
I forbindelse med torsdagstemaet "prognose 09" har MediaWatch gennemgået prognoserne for de forskellige typer medier. Her kan du se en gennemsnittet for, hvad mediebureauerne vurderer prognoserne til. I undersøgelsen indgår mediebureauerne Mediacom, Mindshare, OMD, Mediaedge:cia og Maxus.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu