Viralfilm vandt Effectiveness Award

Viral markedsføring fik et gennembrud ved årets Advertising Effectiveness Award, hvor Saatchi & Saatchi og mediabureauet GoViral vandt førsteprisen med viralfilmen for Quiksilver.
Zandra Damsgaard

Lav en reklamefilm, der er spektakulær nok til, at internetbrugerne selv markedsfører den.

Det er opskriften på succes, når det handler om det spirende marked for viral markedsføring, og den opskrift gjorde tirsdag reklamebureauet Saatchi & Saatchi og mediabureauet GoViral til indehavere af en Advertising Effectiveness Award anno 2008.

Filmen ’Dynamite Surfing’ viser med dogme-agtige optagelser en gruppe surferes forsøg på at dyrke deres hobby i Københavns indre by. Ved hjælp af en bunke dynamit skaber de en stor bølge i Sortedamssøen og kaster sig begejstrede ud i den.

Det australske tøjmærke Quiksilver har uomtvisteligt haft sine hovedbrud ved at skulle markedsføre surfertøj i Danmark, men den opgave har bureauerne altså løst med filmen, der nyder stor popularitet på internettet.

”Sammenhængen mellem brandets nuværende identitet, brandets ønskede identitet, den kreative eksekution og mediestrategi samt den ønskede målgruppe er perfekt,” sagde juryens formand H.C. Madsen fra Danske Spil.

Tæt opløb i stærkt felt
Quiksilver-kampagnen fik topkarakteren fem stjerner i et tæt opløb, hvor Ota Solgryns Michael Laudrup-kampagne indbragte reklamebureauet BBDO og mediabureauet OMD en andenplads.

”Juryen har vurderet, at niveauet af de tilmeldte cases var særdeles højt, og det viser, hvor alvorligt branchen tager dokumentationen af egen formåen. At det i år er et case om en viral kampagne, der vinder hovedprisen, fortæller noget om AEAs rummelighed og aktualitet,” udtaler DRRB-direktør Bjørn Karsholt i en pressemeddelelse.

Det er 8. gang, at den årlige danske Advertising Effectiveness Award er blevet uddelt med det formål at ”sætte reklamen i et ledelsesmæssigt og strategisk perspektiv”. Bag prisuddelingen står (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening) DRRB i samarbejde med blandt andre Dansk Annoncørforening.

Deltagerne skal kunne dokumentere, at den enkelte kampagne har givet annoncøren målbare resultater for sin investering og fokuserer altså ikke på for eksempel kreativ nytænkning eller popularitet hos forbrugerne, men på den lønsomme effekt for annoncøren.

Vinderne af Advertising Effectiveness Award 2008
1. Quiksilver’s Dynamite Surfing - se filmen her
Annoncør: Quiksilver
Reklamebureau: Saatchi & Saatchi
Mediabureau: GoViral

2. Señor Laudrups opskrift på succes
Annoncør: PepsiCo, OTA Solgryn
Reklamebureau: BBDO
Mediabureau: OMD

3. Carlsberg Pilsner
Annoncør: Carlsberg Danmark
Mediabureau: PHD Copenhagen
Reklamebureau: & Co.

4. Neutral - Allergi-ekspert
Annoncør: Blumøller
Mediabureau: PHD Copenhagen
Reklamebureau: Kunde & Co.

5. Høje hoveder - bred effekt
Annoncør: Cybercity A/S
Reklamebureau: Wibroe, Duckert & Partners
Mediabureau: OMD

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu