Lisbeth Knudsen: 'Mit Berlingske.dk' er på vej

New Media Days: Koncernchef og Berlingske-redaktør Lisbeth Knudsen tror på forretningsmodellen i skræddersyet netavis til den enkelte.
MediaWatch

Lisbeth Knudsen sad på første række, da Dr. David Weinberger, forfatter til bogen "Everything is Miscelaneous' åbnede New Media Days som første oplægsholder.

Og Weinberger var ude med riven efter 'de gamle medier'. På nettet er roderi godt, det linker nyheder og indhold til hinanden i en uendelig vidensstrøm, der gør os alle klogere.

Autoriteter som printaviser og fysiske biblioteker har som formål at systematisere, forenkle og fremhæve noget indhold frem for noget andet. Aviser behandler læserne som idioter og ingen af dem kan give den enkelte læser præcis det nyhedsindhold de ønsker.

Men som koncernchef for avisimperiet Berlingske Media og med fingrene nede i suppen som chefredaktør for Berlingske Tidende, ser Lisbeth Knudsen muligheder, hvor Weinberger peger på begrænsninger for avisen.

David Weinberger taler meget om, at ingen avis fuldt ud kan leve op til den enkelte læsers behov, men det kan netaviserne, hvis folk får mulighed for at designe indholdet selv, bliver det muligt på Berlingske.dk?

"Ja, personaliseringen af sitet, så man kan sætte det op, som man vil, men får en professionel leverandør til at levere indholdet i de stofkategorier, man ønsker, så det bliver 'mit Berlingske.dk' , er på vej."

Hvornår bliver det muligt?

"Det kan det i princippet blive fra i morgen, men det er et spørgsmål om at finde den rette businessmodel, for hvis man personaliserer indholdet ,tror jeg på, at det bliver muligt at tage penge for indholdet."

Var det en fejl, at aviserne begyndte at lægge gratis indhold på nettet?

Det var kun i begyndelsen, at indholdet var det samme. I dag fungerer indholdet på nettet på nettets præmisser som appetizer til artiklerne i printavisen og som ekstra dokumentation. Alle muligheder på nettet skal udnyttes, som avisen ikke har."

Har David Weinberger ret i, at aviserne har mistet deres rolle som autoriteter for læserne?

"Aviser er ikke længere gatekeeper på information, men avisernes fremtid afhænger af, at vi bevarer troværdigheden via uddannelse, professionel journalistik og udvælgelse af nyheder. Det vil have en fremtid mange år frem, ti år frem i hvert fald. Avisernes brand bliver mere afgørende, en enkelt journalistisk fejl kan give meget badwill for aviserne kan ikke regne med automatisk at være autoriteter, det er en position, der skal vindes. Endnu har ingen af nettets opkomlinge fundet metoden til at formidle nyheder med samme autoritet. Folk går stadig til de gamle medier på nettet, der ved de, at indholdet er i orden."

Reuters er et eksempel på en nyhedstjeneste, som folk bruger til at få rådata om en nyhed, som de derefter diskuterer videre med andre, tror du, det gælder for aviserne også?

"De medier, der ikke flytter sig, får det svært, men dem, der i forvejen har en god kontakt med deres læsere og ikke bare ser på brugergenereret indhold som noget ekstra, man bør have, men tager det alvorligt, de kan udnytte deres position i de nye medier også. Via hyperlinks refererer vi allerede til andet brugergenereret indhold på nettet. Det er en del af nettets struktur."

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu