Peter Linck taler frit

Tirsdagens dokumentar giver flere nuancer i billedet af Peter Linck og tilbyder en forklaring på, hvorfor landets skarpeste journalister, m.m. lod sig suge ind i projektet.
MediaWatch

Tirsdagens dokumentar giver flere nuancer i billedet af Peter Linck og tilbyder en forklaring på, hvorfor landets skarpeste journalister, m.m. lod sig suge ind i projektet.

TV 2 sender tirsdag 'Forførerens Fald" - en 40 minutters dokumentar, der dykker ned i forløbet omkring etableringen af dagbladet 'Dagen', og de kun 42 dage avisen udkom. Man går også tæt på hovedpersonen Peter Linck, hans person, historie og familie.

Skaberne af filmen om 'Dagen' vidste ikke helt, hvordan de skulle gribe sagen an, da de - til deres store overraskelse - ret hurtigt fik Peter Linck overtalt til at deltage.

Derfor placerede man ham i et sort rum med ét skarpt spot på og interviewede ham i timevis; lod ham tale frit, mens kameraet rullede for at få hold på historien.

Det eksperiment fandt så heldigt ud, at det blev basis for programmet.

"Vi lavede en slags bekendelsessituation, hvor der var lang tid til at tale ud," siger medinstruktør Frank Piasecki Poulsen.

Filmen blev også et portræt af Linck-parret med dramatiseringer af begivenheder i deres liv. Ud over lange interviews med Peter Linck, er det nyt, at hans hustru, Camilla, der ikke var i medierne tilbage i 2002, også træder frem.

Programmet anvender dramatiseringer af nøglebegivenheder på avisen. De er optaget i dekorationer, der næsten helt ligner de rigtige redaktionslokaler. De rigtige bygninger brændte, men man har optaget i tilsvarende kanonbådeskure ved siden af. Peter Linck spiller ikke sig selv i dramatiseringerne. Det gør en skuespiller uden replikker, man ser fra ryggen.

Dokumentaren er produceret af Koncern Film med hjælp fra TV 2 og Det Danske Filminstitut under projektet "Follow the money", der oprindelig var arbejdstitlen på et udbud, der skulle fremme at flere erhvervshistorier blev fortalt i dokumentarform.

Den er instrueret af Frank Piasecki Poulsen og Lauritz Munch-Petersen; optaget i IMX og med filmkamera-optikker.

Forfatterne af bogen 'Ingen kender dagen' er ikke videre imponerede over filmen. De skriver i en anmeldelse, at filmskaberne åbenbart selv er blevet forelsket i Peter Linck.

For et par dage siden opstod der endvidere kritik af en dramatisering af én begivenhed, der gik på at instrktøren havde opfundet et slagsmål mellem Peter Linck og en fotograf, der aldrig fandt sted. Slagsmålet skulle være foregået mellem fotograf Nicolai Howalt og Linck.

Ifølge dokumentaren griber Howalt fat i Lincks krave og trykker ham hårdt op mod væggen. Journalisten har dog fundet otte øjenvidner, der afviser at det foregik på den måde .

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu