Den bilgale motivator

Johnny Laursen, udgiver, stifter og medejer af Benjamin Media - medejer af Bilbasen.dk mm.
InMente

Johnny Laursen, udgiver, stifter og medejer af Benjamin Media - medejer af Bilbasen.dk mm.

Det begyndte i en kælder i Åbyhøj med et annonceblad om brugte biler. Siden har Johnny Laursen (født 1964) og Benjamin Media udviklet sig til at blive en af største spillere i den danske magasinbranche.

Siden den ydmyge opstart i 1989 har Johnny Laursen kæmpet mod de etablerede magasinforlag som Aller, Egmont og Bonnier, og i dag står Benjamin bag succesfulde udgivelser som M!, Woman, Costume, Bilmagasinet og Arena.

Begyndelsen på Johnny Laursens karriere som magasinudgiver var dog mere et udtryk for nød end kalkuleret planlægning. I 1991 ændrede Post Danmark reglerne for portostøtte til annonceblade. Derfor blev bladet Bil Markedet, der formidlede annoncer om brugte biler, ændret til Bil Magasinet og blev suppleret af redaktionelt indhold. Det blev startskuddet for succesen for Johnny Laursen og Benjamin. Balancegangen mellem medgang og modgang i bladbranchen er dog hårfin ifølge grundlæggeren.

"Man kan godt sidde og sige en masse klogt om min karriere, men jeg har også været heldig. Havde jeg været uheldig, havde jeg bare været et fjols med en kæmpe gæld."

Motivatoren
Igennem alle årene har den bilglade grundlægger været synonym med Benjamin-koncernen. Med Johnny Laursens egne ord er hans største force evne til motivere medarbejderne. Fortiden som reserveofficer i hæren lærte ham at få mennesker til at arbejde sammen mod et fælles mål, og Johnny Laursen er kendt for sin evne til at skabe en særlig Benjamin-ånd.
Ildhuen kom bl.a. til udtryk, da medarbejderne i anledning af chefens 40 års fødselsdag lavede en hyldestbog til Johnny Laursen. I den beskrev administrerende direktør Jan Lehrman grundlæggerens evne til at skabe engagement blandt sine omgivelser:
"Når Johnny taler godt for sine ideer, er det som at se en vækkelsesprædikant gå i aktion. Havde han været amerikaner, havde han haft sin egen religion og tv-kanal - og endnu flere penge."

Den særlige ånd betyder også, at Johnny Laursen er kendt som en mere end almindeligt engageret chef, der forventer en helhjertet indsats af sine medarbejdere. Og han bliver skuffet, hvis medarbejderne ikke deler hans passion.
Succesen har ikke været uden tab undervejs. Adskillelige magasiner er blevet åbnet og lukket igen undervejs. Det mest omtalte var kuldsejlingen af sladderbladet Okay, men listen tæller også titler som bilbladet Sportscar og forældremagasinet MOM.

Johnny Laursen har i dag smidt tøjlerne for den daglige ledelse. Ideen om at trække sig ud af firmaet har rumsteret længe. For nogle år siden solgte han således halvdelen af Benjamin Media til sin gamle konkurrent Bonniers, og planen er, at den svenske mediekoncern skal overtage resten af magasinforlaget inden længe.

Ved siden af jobbet som ansvarshavende udgiver dyrker Johnny Laursen sin store passion for biler, dels bag rattet på diverse væddeløbsbaner, dels som dansk importør af de italienske sportsvognsmærker Ferrari og Maserati.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu